+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Thursday, June 5, 2008

Minyak naik - antara marah dan pasrah ......

Salam untuk semua,

Bermula hari ini, kerajaan pimpinan Pak Lah dengan rasa bangganya memberi subsidi petrol sebanyak 30 sen setiap liter kepada petrol yang dijual di negara ini. Itu ayat yang Pak Lah dan menteri-menteri lapuk cakap la. Kalau guna bahasa rakyat Malaysia, minyak naik sebanyak 78 sen untuk petrol dan 92 sen untuk diesel. Pak Lah dengan rasa tidak bersalahnya mengumumkan kenaikan yang paling tragis itu hanya mengharapkan rakyat jangan buat demonstrasi dan juga ubah cara hidup. Pak Lah dengan lagu lama yang hanya diperdengarkan semula hanya untuk meredakan amarah rakyat Malaysia yang hanya hangat-hangat taik ayam, marah sekejap dan pasrah jua akhirnya. Sebelum itu, Menteri Pengguna, Dato' Shahrir Samad ada mengumumkan kenaikan harga minyak hanya akan berlaku pada Ogos nanti. Tapi, disebabkan kemunafikan pemimpin yang rakus kuasa ini, mereka terus saja menaikkan harga minyak hari ini tanpa ada rasa prejudis terhadap rakyatnya.

Amarah rakyat.


Sejak pengumuman kenaikan petrol dibuat semalam, saya dapat lihat amarah rakyat semakin memuncak dengan kutukan penuh hina kepada kepimpinan negara. Rakyat yang menyokong BN pun marah sehinggakan ada yang mengatakan pilihanraya sekali lagi mereka akan mengundi pembangkang. Tapi, saya tau sangat pemikiran penyokong BN ni. Marah kejap je, masa nak mengundi nanti, disuapkan dengan RM 300 sorang terus je hilang rasa marah yang memuncak tu. Berbanding dengan rakyat yang bersama Pakatan Rakyat, yang sememangnya nampak akan kebobrokan kepimpinan Pak Lah dan menterinya yang hanya tau suruh rakyat berubah akan menanamkan lagi sifat benci pada kerajaan BN ini. Lihat saja di forum-forum yang membincangkan pasal kenaikan harga minyak ini, perasaan amarah mereka tidak dapat dibendung dengan kata-kata yang boleh meredakan kemarahan mereka. Saya juga tidak terlepas dengan rasa marah itu dan akhirnya berjaya meredakan kemarahan itu dengan luahan di keyboard komputer dan akhirnya ianya meledak di paparan web tertentu. Sememang rakyat berhak menzahirkan kemarahan. Dan setiap penzahiran kemarahan oleh setiap rakyat adalah tidak sama. Dan ini adalah hakikat yang perlu Pak Lah terima. Ada yang sekadar membebel di kedai kopi, ada yang sekadar mengis meratap hiba di atas keperihatinan kerajaan memberi subsidi 30 sen setiap liter petrol, ada hanya terkejut "Khairy Jamaludin" dan selepas beberapa detik kembali keadaan asal dan yang paling ditakuti adalah penzahiran melalui perlaksanaan kata-kata. Kita tunggu dan lihat sajalah impak revolusi harga minyak yang dibuat oleh Pak Lah.

Impak maksima.


Sememangnya kenaikan yang diumumkan akan memberikan impak yang maksima kepada rakyat marhaen khususnya. Buat pimpinan kerajaan sememangnya tidak berapa membebankan. Yela, mereka semua tanggung berak cangkung. Nak pegi mana-mana naik kenderaan kerajaan. Elektrik, air semua ditanggung oleh kerajaan. Cuma yang memberi kesan kepada mereka hanyalah impak kenaikan harga barang yang membuak-membuak selepas ini. Tetapi, impak ini bagi mereka sekadar gigitan cinta sahaja. Mereka masih lagi boleh bermewah-mewah dengan apa yang mereka ada. Tidak kepada rakyat biasa. Rakyat yang sememangnya sudah lama mengamalkan kehidupan jimat cermat, akhirnya terpaksa menongkah arus deras perubahan yang dibuat oleh kerajaan yang kononnya prihatin masalah rakyat. Teori domino yang digunapakai untuk kesan dan impak kenaikan harga minyak ini sememangnya realiti yang perlu ditelan oleh rakyat. Menteri yang bodoh je boleh kata harga barang takkan naik. Mereka masih memberi subsidi kepada pengangkutan syarikat-syarikat. Mana mungkin harga barang naik. kalau ada naik, bagitau kita. Kita akan pantau. Itula lagu dan irama yang biasa dimainkan oleh pemimpin yang hanya tau bermewah-mewah ini. Mereka hanya tau pantau saja. Tindakan hampeh takde. Buat laporan pun tak jadi apa. Realitinya, kita sebagai rakyat Malaysia kena tanggung semua. Hukum alam ciptaan tuhan, lumrah kehidupan manusia. Kalau harga minyak naik semua akan naik. Jangan kata tak naik wahai Pak Menteri. Jangan bagi amarah rakyat memuncak meletup di kemuncak kejatuhan kerajaan korup. Projek mewah berbillion ringgit kau boleh laksanakan. Kebajikan rakyat yang secebis kain carik ini semakin kau lupakan.

Bersama kepimpinan ulama.

Ye....rakyat perlu paham. Aku kena paham. Semua kena paham. Tapi, pemahaman yang aku dapat simpul, kerajaan yang sedia ada perlu ditukar. Aku nak rasa jugak kerajaan lain. Kalau boleh kerajaan yang dipimpin oleh ulama dan umarak yang sememangnya sentiasa diberkati dan diredhai Allah. Oii pemimpin kerajaan Barisan Nasional. Tak payah pandang ke timur yang jauh tu, tak payah nak pergi melawat ke sana hanya nak tengok apa yang orang timur jauh buat tu. Buat habis duit rakyat je korang pegi melawat sana. Baik korang tengok kat timur yang dekat ni. Tu ha!!!kerajaan PAS Kelantan. 18 tahun disekat dan dinafikan hak pemimpin kerajaan BN pusat, tapi masih lagi bertahan dan rakyatnya pun hidup sejahtera. Rakyat Malaysia!!!!!Sedar atau tidak kita masih lagi ada model pemerintahan yang boleh jadi ikutan dan contoh. Selami apa yang telah dibuat oleh TG Nik Aziz di Kelantan. Pergi sana tengok cara kepimpinan Tuan Guru. Cara hidup beliau. Sememangnya aku dahagakan pemimpin yang mcam ini. Yang menjadikan ISLAM sebagi cara hidup. Bukan hanya retorik semata-mata. Tetapi ianya diterjemahkan kepada perlakuan dan amalan yang menjadikan rakyat berasa selamat di bawah pemerintahan ulama dan umarak ini. Bandingkan dengan cara hidup pimpinan kerajaan pusat kita sekarang. Disuruh ubah cara hidup, dari naik kereta ke motor, motor ke basikal. Tapi pemimpin kita, masih lagi naik jet peribadi dan helikopter ke mana-mana. Kita disuruh berjimat cermat tapi jangan sampai kedekut. Tapi, kerajaan terus boros berbelanja mewah dengan projek koridor-koridor yang tidak memberi impak menyeluruh kepada rakyat seluruhnya. Apa lagi yang rakyat kena ubah? Ya!!minda...minda mereka yang harus diubah. Daripada mitos hanya BN boleh memerintah Malaysia kepada Pakatan Rakyat yang lebih menampakkan keikhlasan untuk membela nasib rakyat Malaysia keseluruhannya. Ayuh pemimpin Pakatan Rakyat!!! Kami tidak sabar untuk lihat kerajaan korup pimpinan anak Badawi ini tersungkur menyembah bumi. Bongkar segala kebobrokan dan ketidak telusan mereka dalam mentadbir wang rakyat ini. Hantarkan mereka ke penjara dunia. Sememangnya rakyat dah tak tahan lagi. Kami hanya boleh merintih. Meratap hiba kenaikan yang sememangnya dirancang oleh tangan-tangan yang zalim.

Fikir positif, reda kemarahan.


Akhirnya, sebagai rakyat minda kelas pertama, kita pikirkan positif je la. Berbalik kepada ketentuan Allah. Qada dan Qadar. Dan saya percaya semua yang terjadi ada hikmah di sebaliknya yang mana hanya Allah saja yang tahu. Kita tidak tahu apa yang akan terjadi akan datang. Nak pujuk diri, kembali kepada ketentuan Allah. Terus panjatkan doa supaya umat Islam di Malaysia terbela dan dijauhkan bala dari Allah. Sememangnya kita tidak boleh duduk diam tanpa berusaha, tetapi setelah berusah kita kena kembali kepada Allah. Kita telah berusaha menukar kerajaan yang lebih baik tetapi mereka masih lagi berkuasa mencengkam rakyat. Ini semua agenda yang telah ditetapkan oleh Maha Pencatur. Apa yang boleh diharapkan, Allah akan membalas perilaku mereka yang bercanggah dengan tuntutan amanah sebagai khalifah terhadap rakyat. Allah akan mengadili mereka dan kita hanya perlu bersabar. Sejuk hati bila fikirkan macam ini. Dan akhirnya, kena pasrah je la. Berserah kepada Allah.

Wassalam.

lihat video kronologi kenaikan minyak
di sini

---------------------------------------------
catatan orangkita : 5 Jun 2008, 0600 pm
http://sangpemantau.blogspot.com/
---------------------------------------------

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |