+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Thursday, June 5, 2008

Cerita Disebalik Kenaikan Harga Minyak


msomelayu

1. Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Shahrir Abdul Samad berbohong. Beliau sebelum ini tidak membayangkan minyak akan naik dalam kadar segera, paling cepat katanya Ogos sempena dengan penstrukturan semula pemberian subsidi. Dalam kenyataan akhbarnya semalam di lobi Parlimen beliau mengatakan minyak tidak naik dalam kadar segera.

Dan hari ini berkuat kuasa tengah malam ini jam 00:00 harga minyak petrol dan desel akan dinaikan. Harga petrol kini RM2.70 sen seliter manakala desel RM2.58 sen seliter.

Ternyata menteri berkenaan cuba mengelirukan rakyat dan berbohong besar dan mempermainkan rakyat. Shahrir yang sebelum ini dikenali sebagai seorang yang outspoken nampaknya sejak menjadi anggota Kabinet Abdullah juga sudah pandai berdolak dalih.

2. Ekoran kenaikan harga bahan bakar ini ia tidak dapat dielakkan akan berlaku kenaikan harga terhadap barangan pengguna lain. Kadar atau taarif baru eletrik juga sudah dibayangkan akan dinaikan. Pada 1 Julai kadar baru akan diumumkan. Kenaikan itu sebagai mangsa pertama ekoran kenaikan harga petrol dan desel.

3. Kata Abdullah tindakannya mengumumkan kenaikan harga bahan bakar itu suatu tindakan tidak popular. Ha... ha...ha... lucu. Kita mahu ceritakan kalau Abdullah tidak tahu beliau sudah lama tidak popular. Kalau beliau berbuat keputusan begitu bukan mengejutkan lagi. Seharusnya beliau membuat keputusan yang boleh mempopularkan beliau barulah mengejutkan!

4. Kenailkan harga minyak kali ini tertinggi dalam sejarah. Kenaikan sebanyak 78 sen atau 41% (RM2.70) bagi petrol dan RM1 atau 63.3% (RM2.58) bagi desel. Maknanya Abdullah boleh dinobatkan sebagai Menteri Kewangan Malaysia yang pertama mengumumkan kenaikan harga bahan bakar tertinggi.

5. Sekiranya Pakatan Rakyat menang dan Anwar menjadi PM sudah tentu harga minyak tidak akan naik. Sebab Anwar berjanji akan menurunkan harga minyak dan bersekali dengan harga tol. Soal kenaikan harga bahan itu kerana kesan global tidak berbangkit bagi Anwar. Demi mengotakan manifestonya Anwar tentu ada jalan lain bagaimana hendak menurunkan harga minyak.

6. Khabarnya Abdullah baik dengan Anwar. Kenapa beliau tidak minta tolong Anwar mengatasi harga minyak. Misalnya beliau boleh lantik Anwar menjadi Menteri Kewangan? Atau Abdullah tunggu harga minyak naik sampai RM5 seliter baru beliau mahu minta tolong Anwar. Apakah bila harga naik setinggi itu Abdullah akan terus lepaskan jawatan PM kepada Anwar. Mungkin, sebab itulah Mohamad Ezam Mohd Noor telah menyertai Umno?

7. Rekod tahun 2004 harga petrol naik sebanyak tiga kali, iaitu pada 1 Mei RM1.37 1 Oktober RM1.42 dan 1 Mac RM.142.

Tahun 2005 sebanyak dua kali. Harga-harga petrol pada 1 Mei RM1.52 dan pada 31 Julai RM1.62. Tahun 2006 sekali pada 28 Februari iaitu sebanyak RM1.92 sen. Untuk tahun ini baru sekali sebanyak RM2.70 sen. Apakah kenaikan tahun 2008 ini akan melewati bilangan kenaikan tahun-tahun sebelumnya? Kalau sehingga tahun 2009 kemungkinan minyak akan naik dua tiga kali lagi sehingga mencecah RM5 satu liter.

8. Kata Shahrir kenaikan tidak melibatkan kenaikan harga barangan lain sebab kenderanaan perdagangan masih membayar harga yang disubsidikan. Jika diperhatikan kepada setiap kali kenailkan harga minyak itulah cakap yang diucapkan oleh para menteri. Mereka tidak pernah menafikan atau mengiyakan apa yang dilalui oleh pengguna. Hakikatnya selepas seminggu harga minyak naik harga barangan pun melambung-lambung.

9. Berikutan penstrukturan semua subsidi, pemilik kenderaan persendirian yang berkuasa kuda 2,000 ke atas akan menerima wang tunai RM620 setahun iaini kira-kira RM1.70 sen sehari. Bagi pemilik motosikal persendirian pula akan dibayar sebanyak RM150 setahun iaini kira-kira RM0.41 sen sehari. Nak apa lagi rakyat Malaysia... mana ada kerajaan yang bermurah hati memberikan wang tunai RM1.70 atau RM0.41 sen kepada rakyat? Bukan sedikit, boleh beli gula-gula, kecualilah kalau dengan kenaikan harga minyak ini harga gula-gula juga turut naik sehingga RM3 sebiji.

10. Seandainya Abdullah tidak mampu menahan kenaikan harga minyak, eloklah beliau turun. Mudahan-mudahan kalau beliau turun harga minyak tidak naik lagi, kalaupun belum tahu harga bahan bakar itu akan turun. Akan dikemaskinikan. [wm.kl 8:30 pm 04/06/08]

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |