+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Thursday, July 31, 2008

Tawaran Tajol Rosli tidak bermaruah

Harakahdaily

Nyza Ayob
Wed | Jul 30, 08 | 4:57:57 pm MYT

KUALA LUMPUR, 30 Julai (Hrkh) - Generasi Ilmuan Perak United Kingdom Ireland, (GEMARAK) menyifatkan kenyataan bekas Menteri Besar Perak, Dato' Seri Mohamad Tajol Rosli Ghazali menawarkan pembentukan kerajaan baru diantara Umno dan PAS adalah satu bentuk pembelian prisip yang tidak bermaruah.

Setiausaha Gemarak, Raja Ahmad Al-Hiss dalam kenyataannya kepada Harakahdaily mengangggap sebagai sebuah badan non-partisan, Gemarak mengalu-alukan sebarang bentuk perbincangan dan pertemuan kerajaan negeri untuk kebaikan rakyat negeri Perak khususnya.

Bagaimanapun katanya, Gemarak melihat mandat dan amanah yang diberikan oleh rakyat perlulah diselenggarakan secara berhemah dan teliti.

Jelasnya, keputusan Pilihan raya Umum ke-12 baru-baru ini jelas menzahirkan suara rakyat Perak apabila Dato' Seri Nizar mendapat sebanyak 442,660 undi DUN (52.45%) berbanding Barisan Nasional yang memperolehi 399,565 undi DUN (47.34%). Manakala undi di peringkat Parlimen, Pakatan rakyat memperolehi 449,193 undi (53.32%) berbanding Barisan Nasional 391,461 undi (46.47%).

Keputusan tersebut katanya sangat jelas menunjukkan rakyat Perak berkehendakkan Pakatan Rakyat yang didukungi oleh PAS, KeADILan dan DAP sebagai kerajaan untuk memimpin mereka selepas pilihan raya tersebut.

"Walaupun demokrasi membenarkan sebarang bentuk perbincangan dan perundingan. Namun demokrasi ala-Malaysia perlulah diselangi dengan asas akhlak dan prinsip perjuangan.

"Kerajaan Pakatan Rakyat perlulah menilai mandat rakyat yang berani membuat perubahan ekslusif baru-baru ini. Pilihan rakyat Perak untuk menjadi rakyat di bawah Kerajaan Pakatan Rakyat juga mendapat perkenan Ke bawah Duli Sultan Perak, selaku pemerintah Negeri Perak,"katanya.

Sehubungan itu katanya, Gemarak berharap para pemimpin kerajaan Pakatan Rakyat Perak perlulah sentiasa berwaspada akan mandat yang diberi oleh rakyat untuk bersama kerajaan Pakatan Rakyat.

Pada 28 Julai lalu, Tajol Rosli yang juga Pengerusi Badan Perhubungan Umno negeri Perak menawarkan kepada PAS cadangan untuk menubuhkan kerajaan negeri di Perak yang jika dapat direalisasikan bakal menjadi simbol perpaduan politik Melayu dan Islam.

Beliau menyatakan, Umno juga bersedia menerima wakil PAS sebagai Menteri Besar Perak yang mana beliau sendiri tidak akan memegang sebarang jawatan dalam kerajaan kerana tidak mahu dikata hendak menguasai pentadbiran negeri.

Menurut beliau, Perak boleh menjadi medan terbaik untuk PAS dan Umno memulakan kerjasama antara kedua-dua parti itu memandangkan penduduk negeri ini terdiri daripada pelbagai kaum berbanding Kelantan yang majoriti penduduknya adalah orang Melayu.

Kenyataan Tajol rosli itu menerima bantahan banyak pihak. - mks. _

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |