+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Thursday, July 31, 2008

Pas Tidak Perlu Takut Ancaman DAP

msomelayu

BUNGA-BUNGA kemesraan yang tumbuh dan mula berputik antara Pas dengan Umno kini yang memungkinkan berlakunya muqabalah nampaknya tidak disenangi oleh DAP.

Pengerusinya Karpal Singh (foto) antara orang yang tidak dapat menyembunyikan kemarahan dan kebimbangan parti berideologi sosialis itu terhadap niat suci kedua parti Melayu Islam itu.

Karpal Singh mencadangkan agar kedudukan Pas dalam Pakatan Rakyat dikaji semula. Beliau mempersoalkan keikhlasan Pas ekoran ura-ura Pas untuk berjumpa dengan Umno.

Kenapa Karpal Singh bimbang dengan niat berkenaan? Apa yang Pas lakukan itu adalah hak Pas dan tidak ada kena mengena dengan DAP. DAP tidak ada urusan dalam soal perpaduan Melayu dan kekuatan Islam. Karpal Singh harus faham benar-benar apakah matlamat perjuangan Pas dan juga Umno. Beliau seolah sengaja buat-buat tidak mengerti kerana semacam ada niat jahat di sebalik ura-ura berkenaan.

Apakah hak DAP untuk menghalang Pas mengadakan perjumpaan dengan Umno? Pakatan Rakyat tidak ada apa-apa rantai besi yang mengikat Pas atau mana-mana parti untuk berbuat mengikut apa saja yang mereka fikirkan baik. Tidak ada peraturan dan hukum dalam Pakatan Rakyat yang melarang mana-mana parti berbincang dengan pihak lain apa lagi untuk kepentingan perjuangannya.

Pakatan Rakyat hanya sebagai persefahaman politik dalam menghadapi BN saja, tidak lebih dari itu. Untuk menjaga keuntuhan Pakatan Rakyat tidak sampai Pas atau PKR terpaksa mengorbankan prinsip dan dasar perjuangan mereka semta-mata kerana ingin ikut atau bersama DAP.

Kerana itu walaupun Karapl Singh menentang Pas berapi-api bila Pas menyuarakan soal Islam, Pas tidak pernah mengemukakan cadangan dan saranan agar kedudukan DAP dalam PR dikaji semula. Pas cukup faham kedudukan dan rupa wajah PR ini, ianya hanya sebuah perjanjian lisan yang bila-bila masa boleh terbelah begitu saja kalau semua pihak sudah hilang rasa hormat dan saling mencurigai antara satu sama lain.

Apakah Karpal Singah lupa apa yang pernah keluar dari rongga mulutnya yang cukup kurang menyenangkan Pas. Bukankah Karpal pernah mengatakan kalau Pas ingin laksanakan Islam mesti langkah mayatnya dulu! Ini satu ancaman dan ugutan bersifat jenayah. Namun Pas tidak memberi reaksi melampau. Kata-kata Karpal Singah itu sesuatu yang boleh mengundang kecelakaan.

Untuk pengetahuan Karpal Singh, Islam tidak boleh dipisahkan daripada Pas. Pas bukan parti sekular. Walaupun akhir-akhir ini ada karektor dari individu Pas menggambarkan ke arah itu, tetapi ia bukan bermakna Pas sedang menunju ke arah sekular dan liberal melampau. Walaupun ada segelintir mereka yang bersedia mengadaikan maruah Pas namun masih banyak yang akan berdiri mempertahakan prinsip jihad Pas. Sebab itulah pada masa ini berlaku perang dingin antara Pas klon dengan Pas sejati!

Pas tidak seharusnya tunduk dan akur dengan gertakan Karpal Singah itu. Pas tidak perlu peduli ancaman berkenaan. Sebaliknya Pas dan Umno serta seluruh orang Melayu perlu menyadari kata-kata Karpal Singh itu ada motif untuk memecahbelahkan orang Melayu.

Karapl Singh sedar kalau Melayu berpecah partinya akan untung. DAP sebagai parti pencelah akan merasa senang jika ada mana-mana puak berpecah kerana mereka boleh menyelit dan mengambil kesempatan daripadanya.

Pas jangan sesekali merasai takut dengan gertakan dan ancam itu. Jangan mudah longlai dan jatuh dalam jerat dan perangkap DAP. Pas boleh bekerjasama dengan DAP dan sesiapa sahaja selagi ia tidak menjejaskan intipati dan tunjang perjuangannya.

Jangan peduli tuduhan Karpal mengatakan Pas sebagai parti perkauman. Sepatutnya sebelum melemparkan kata-kata itu DAP kena renung dulu ke dalam dirinya. Bagaimana komposisi di dalam DAP. Dan apakah agenda DAP yang khusus untuk kepentingan Melayu. Dan bilakah pula DAP tidak memperjuangkan kepentingan-kepentingan Cina dan Sikh!

Sekiranya perlu gara-gara sikap tidak toleran Karpal Singh itu Pas ditakdirkan terpaksa meninggalkan DAP apa boleh buat bukan salah ibu mengandung namun salah nasib sendiri (DAP). [wm.kl. 9:20 am 28/07/08].

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |