+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Wednesday, July 2, 2008

Yahya: Surat MB 'politik murahan' Ezam

Malaysiakini

Jimadie Shah Othman | Jul 2, 08 12:31pm

Bekas pemimpin kanan PKR Mohamad Ezam Mohd Nor bermain "politik murahan" apabila mendakwa kepala surat pejabat menteri besar Selangor digunakan untuk meminta sumbangan bagi sambutan 100 hari pentadbiran Pakatan Rakyat, kata bekas seorang pegawai kanan.

yahya sahri"Bagi saya, perkara itu (tindakan Ezam) adalah politik murahan," kata Mohd Yahya Mat Sahri (foto kiri), bekas pegawai khas Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang digantung tugas mulai 26 Jun dan menimbulkan kontroversi berhubung kutipan tersebut.

Dalam aduannya kepada Badan Pencegah Rasuah (BPR) semalam Mohamad Ezam mendakwa nombor faksimili yang tertera di surat itu juga menunjukkan ia dihantar dari pejabat Abdul Khalid – ketika itu Yahya masih bertugas.

Bekas ketua angkatan muda PKR itu dilaporkan berkata, dengan itu, PKR menggunakan pejabat menteri besar untuk tujuan individu dan parti, yang menurutnya satu bentuk "salah guna kuasa".

Yahya berkata, kertas yang ditunjukkan kepada media oleh Ezam hanyalah bahagian hadapan kiriman faksimili sahaja, tanpa mendedahkan kandungan surat yang dihantar serta individu yang menandatanganinya.

"Tunjuk fax cover, siapa pun boleh. Maksud (yang dikatakan sesuatu) surat mestilah ada tandatangan, isi dan kepala surat. (Contohnya) Kalau surat dihantar, sampul tidak boleh menjadi bukti tetapi surat itu sendiri," katanya.

Menurut Yahya lagi, muka depan kiriman faksimili itu "boleh diambil di mana-mana, boleh dibuat".

ezam to shah alam aca 010708 02Beliau bagaimanapun enggan membuat penafian terhadap tuduhan bekas setiausaha Datuk Seri Anwar Ibrahim itu kerana "bukti" yang dikemukakan itu tidak wujud.

"Memang tak ada (surat ditunjukkan), jadi saya tak perlu nafi," kata Yahya, yang juga ahli Majlis Pimpinan Tertinggi PKR.

Jumaat lalu, Yahya dilaporkan berkata "Ezam berbohong" berikutan dakwaannya terdapat sejumlah wang sumbangan daripada syarikat-syarikat swasta dimasukkan ke dalam akaun PKR sempena majlis sambutan itu.

Semalam, sebagai menjawab tuduhan lawan politiknya itu, Mohamad Ezam tampil ke pejabat BPR Selangor (foto kanan) untuk mengemukakan surat yang menurutnya boleh membantu siasatan kes itu.

"Ezam jangan buat kes baru. Mana enam kotak yang dia sebut-sebut dulu?" katanya kepada Malaysiakini hari ini apabila diminta mengulas tindakan ahli Umno itu, mengulas dakwaan Mohamad Ezam pada 1999 bahawa wujud enam kotak dokumen sulit mengenai salah laku barisan pemimpin negara.

Yahya menambah, sepatutnya Mohamad Ezam mendedahkan kandungan surat yang dikirim kepada sebuah syarikat swasta bagi membuktikan bahawa ia ada kaitan dengan kutipan derma untuk majlis berkenaan, 20 Jun lalu.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |