+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Tuesday, September 9, 2008

Pertelingkahan Ahmad-Koh bukan baru

Harakahdaily

Mohd Sabri Said
Tue | Sep 09, 08 | 10:58:10 am MYT

Pertelingkahan antara Ketua Umno Bukit Bendera, Dato' Ahmad Ismail dan bekas Ketua Menteri Pulau Pinang, Tan Sri Dr Koh Tsu Koon bukan perkara baru dalam arena politik negeri ini bahkan telah lama, cuma ia disembunyikan bimbang berlaku keretakan dalam komponen Barisan Nasional (BN).

Bila kenyataan Ahmad di ceramahnya sempena Pilihan raya Kecil Permatang Pauh ramai masyarakat terutamanya di bahagian Bukit Bendera tidak hairan beliau bertindak begitu kerana beliau memang celupar ketika melepaskan kata-kata.

Di bahagiannya sendiri ramai tidak suka terhadap sikapnya namun tidak berani melafazkan kata-kata sebab bimbang diperhatikan oleh geng-geng tertentu apatah lagi penduduk setempat lagi takut mengatakan bantahan terhadap projek yang nyata tidak membawa keuntungan kepada mereka.

Harakahdaily sendiri ketika mengadakan tinjauan ke perumahan mewah di Dewan Undangan Negeri (Dun) Kebun Bunga sekitar tahun 1998 bersama Allahyarham Salim Hashim aktivis masyarakat yang dikenali ramai, asyik diperhatikan dari jauh oleh tiga orang pemuda yang bermotosikal.

Kami diberitahu oleh salah seorang penduduk tempatan yang mengenali mereka bahawa penduduk yang tinggal selama enam tahun di rumah sementara takut memberikan maklumat lanjut.

Lebih menyedihkan ada yang tutup pintu serta-merta bimbang mereka diapa-apakan oleh orang suruhan Ahmad.

Jadi, bukan perkara baru jika Ahmad secara tiba-tiba mengatakan kaum Cina merupakan bangsa pendatang yang tidak harus diberikan keistimewaan di negara ini sehingga membuatkan seteru politiknya melenting dan cerita terbaru Gerakan cuba menggugut akan keluar BN seandainya persengketaan itu tidak dituruti permohonan maaf oleh Ahmad.

Pernah program pemberian anak kunci rumah tsunami berhampiran Masjid Terapung, Tanjung Bunga tidak jadi gara-gara suara Ahmad yang melarang Koh Tsu Koon datang ke majlis berkenaan walaupun Timbalan Perdana Menteri merangkap Pengerusi Tabung Bencana Alam Negara, Dato' Seri Najib Razak dijangka hadir merasmikan majlis tersebut.

Akhirnya kerusi dan khemah yang dipasang oleh Jabatan Kerja Raya (JKR) sehari sebelum itu dirobohkan kembali dan digantikan dengan hari lain.

Beberapa kejadian itu jelas membuktikan persengketaan antara Ahmad dan Koh bukan perkara baru malahan berlarutan bertahun-tahun sejak Koh dilantik menerajui negeri.

Mungkin Ahmad memarahi Koh disebabkan tidak membelanya ketika dipecat daripada Ahli Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) ataupun perkara lain yang ramai orang tidak tahu.

Pelik juga kes ini kerana orang yang melafazkan kata-kata kesat itu tidak peduli untuk memohon maaf tambahan lagi ia mendapat sokongan padu Umno Negeri di bawah kelolaan Timbalan Pengerusinya, Dato' Abdul Rashid Abdullah.

Tidak semena-mena Najib yang baru menerima malu kerana mengalami kekalahan di Permatang Pauh tersipu-sipu pohon maaf bagi pihak Umno sedangkan Ahmad berbangga mempertahankan ucapannya tempohari.

Bagi Presiden Parti KeAdilan Rakyat (KeADILan), Dato' Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail ketika Harakahdaily bertemunya dalam majlis penyerahan bantuan banjir di surau Permatang Rawa beliau berpendapat, semua itu mainan Umno untuk menimbulkan kekacauan yang boleh mengwujudkan 'perintah berkurung' di Malaysia semata-mata menyekat kemaraan pembentukkan Malaysia Baru pada 16 September ini.

Apa pun, hari ini Ahmad dipanggil Perdana Menteri selaku Presiden Umno, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi ke Putrajaya bagi mendengar sendiri hal itu bagi mencari jalan mengembalikan kejernihan dalam komponen BN. - mks._

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |