+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Friday, November 28, 2008

'Konsep Ketuanan Melayu tak lagi relevan' - Soi Lek

Berita Harian

SUBANG JAYA: Konsep Ketuanan Melayu di negara ini tidak lagi relevan dan ditolak rakyat pelbagai kaum, khususnya generasi muda, kata Timbalan Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek.

Beliau berkata, konsep itu mungkin sesuai apabila ia dirangka sebelum kemerdekaan negara, tetapi tidak lagi pada masa ini berikutan rakyat sudah memberi isyarat jelas menerusi pilihan raya umum lalu.

Katanya, konsep itu seharusnya diubah kepada perkongsian kuasa seimbang antara komponen parti Barisan Nasional (BN).

"Rakyat kini tidak lagi dapat menerima konsep bertunjangkan hubungan antara tuan dan hamba. Kita tidak menolak kepemimpinan Melayu, tetapi tidak akan dapat menerima konsep Ketuanan Melayu.

"Negara ini perlu berubah dan maju ke depan, bukannya terus hidup dibayangi masa lampau. Apabila kita menolak Ketuanan Melayu, ia bukan bermakna kaum lain mencabar hak keistimewaan orang Melayu kerana ia termaktub dalam Perlembagaan dan tidak boleh diganggu-gugat pada masa ini," katanya ketika menyampaikan syarahan bertajuk Perubahan Politik di 'Kancil Speaker Series', di sini, semalam.

Dr Chua berkata, rakyat Malaysia juga perlu mengubah mentaliti mereka supaya tidak lagi terperangkap dalam mentaliti perkauman menebal.

"Contohnya isu bahasa selain bahasa Melayu diletakkan pada papan tanda jalan baru-baru ini. Tindakan menggunakan bahasa lain, termasuk Cina dan Tamil bukan tindakan mencabar status Bahasa Kebangsaan," katanya.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |