+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Saturday, August 2, 2008

Kembalikan harga RM1.92 seliter - Pakar

Kosmo

KUALA LUMPUR - Kerajaan wajar menurunkan harga petrol mengikut harga sebelum kenaikan iaitu RM1.92 seliter manakala RM1.58 seliter bagi diesel ekoran penurunan harga minyak dunia ketika ini.

Menurut Pensyarah Ekonomi Universiti Utara Malaysia (UUM), Prof. Madya Abdul Rahim Anuar, ia tidak mustahil dilaksanakan bagi membendung kadar inflasi yang semakin tinggi.

"Saya percaya harga bahan api boleh diturunkan kepada harga asal iaitu RM1.92 seliter bersama-sama syarat kerajaan ambil semula pemberian subsidi sebelum ini.

"Apa yang saya maksudkan ialah pemberian subsidi kepada nelayan, pengusaha bas serta lori dan yang terbaru rebat petrol diambil semula dan semua jumlah ini digunakan untuk menampung subsidi kedua-dua bahan api ini sehingga ke paras asal,'' katanya ketika dihubungi semalam.

Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi semalam memberi bayangan untuk menurunkan harga minyak setelah ia dibincangkan di kabinet dan kini katanya, kerajaan masih meneliti beberapa perkara sebelum membuat pengumuman.

Bagi pakar ekonomi, Datuk Dr. Ismail Md. Salleh, penurunan sebanyak 30 sen seliter atau RM2.40 seliter bersesuaian kerana harga minyak di pasaran dunia setakat jatuh AS$20 setong dan ia bukan satu yang besar.

Ismail menegaskan, walaupun penurunan itu rendah tetapi ia juga mengambil kira pendapatan negara dan pelbagai subsidi yang telah diberi oleh kerajaan.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |