+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Thursday, August 7, 2008

Kes Anwar: Jika tak ada bukti…polis bukan bodoh – Pak Lah


Agenda daily


Berbeza dengan kebiasaan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi bercakap agak panjang mengenai kes dakwaan liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim semasa menjabwab soalan di sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat Dewan Tertinggi Barisan Nasional di PWTC petang Rabu.

Perdana Menteri antara lain mempersoalkan tumpuan umum hanya kepada Penasihat PKR itu dalam kes itu seolah nasib untung Saiful Bukhari Azlan yang mendakwa dia diliwat tidak penting langsung.

“Jangan lupa orang lain yang nampaknya dilupakan… Saiful. Anda fikir Anwar itu lebih penting," katanya.

Abdullah juga menyuarakan rasa hairannya bagaimana Anwar boleh menuduh beliau mengarahkan supaya kesnya dihadapkan ke mahkamah Khamis.

"Bagaimana saya boleh berkeras supaya dia didakwa. Jika tiada bukti, polis bukan bodoh hanya kerana si polan itu atau si polan ini mungkin berkata dakwa. Dan saya bukanlah orangnya yang meminta orang itu didakwa.

"Ini adalah isu undang-undang, seseorang itu yang berasa perlu keadilan, dia membuat laporan polis. Oleh itu, polis bertanggungjawab untuk menjalankan siasatan," katanya.

"Apa yang saya kata adalah jika anda mempunyai sesuatu untuk mendakwa, jika mempunyai bukti untuk mendakwa, kamu dakwa. Jika tiada, gugurkan (dakwaan). Itu yang saya kata", katanya.

Abdullah berkata demikian ketika diminta mengulas dakwaan Anwar bahawa keputusan kerajaan mendakwa dia di mahkamah adalah satu usaha untuk mengalih tumpuan ramai daripada krisis keyakinan yang dihadapi Perdana Menteri.

Abdullah berkata polis berhak untuk menyiasat dan ia terpulang kepada mereka untuk memutuskan bentuk tindakan berdasarkan daripada siasatan yang dijalankan.

"Jika mereka fikir mereka mempunyai cukup bukti untuk mendakwa, mereka perlu mendakwa kerana jangan lupa orang lain yang nampaknya dilupakan, Saiful. Anda fikir Anwar itu lebih penting," katanya.

Abdullah berkata jika polis tidak mempunyai bukti, baru mereka perlu menggugurkan dakwaan dan keseluruhan siasatan itu.

"Jika mereka mempunyai bukti untuk mendakwa, anda tidak boleh menghalang mereka daripada berbuat demikian," katanya.

Menyentuh tindakan pihak polis mendakwa Anwar sebaik sahaja Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengumumkan tarikh pilihan raya kecil Permatang Pauh hari ini sebagai satu unsur sabotaj untuk menghalang Anwar bertanding pada pilihan raya kecil itu, Abdullah berkata perkara terbabit adalah dua perkara yang berbeza.

Beliau berkata sekiranya tarikh pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh tidak diumumkan oleh SPR hari ini, pelbagai persoalan juga tetap akan timbul mengenai dakwaan kes terbabit.

Katanya, siasatan tuduhan liwat Anwar telah dilakukan lebih awal daripada tarikh perletakan jawatan Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai Anggota Parlimen Permatang Pauh.

"Ada orang kata mungkin perletakan jawatan Wan Azizah sebagai satu helah supaya mudah-mudahan Anwar tidak dibawa ke mahkamah. Ada juga yang bercakap macam tu.

"Cerita-cerita begini tak pernah satu versi. Cerita ini sekurang-kurangnya dua versi. Kadang-kadang tiga, empat, lima, sepuluh versi. Begitulah selalunya ditambah dengan ratusan cakap-cakap yang keluar daripada blog dan khabar angin," katanya.

Sementara itu Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Syed Hamid Albar menafikan tindakan mendakwa Datuk Seri Anwar Ibrahim ke mahkamah telah dirancang seperti yang didakwa oleh Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu.

Beliau berkata perkara itu tidak sepatutnya dipolitikkan dan bukan merupakan helah kerajaan untuk menghalang Anwar daripada bertanding pada pilihan raya kecil kerusi Parlimen Permatang Pauh pada 26 Ogos ini.

"Kita sendiri pun tidak ambil tahu beliau bertanding atau tidak. Sapina itu dikeluarkan bukan sebab mahu menghalang beliau daripada bertanding," katanya, dan menambah tindakan itu diambil berikutan siasatan ke atas laporan polis yang dibuat oleh bekas pembantu peribadinya Mohd Saiful Bukhari Azlan telah selesai.

"Beliau (Anwar) juga tidak sepatutnya khuatir sekiranya beliau betul-betul tidak bersalah dan tentunya beliau juga akan dibela oleh peguam-peguam yang hebat," katanya kepada para wartawan selepas menghadiri majlis Tilawah Al-Quran Polis Diraja Malaysia (PDRM) peringkat kebangsaan di Maktab PDRM dekat Kuala Lumpur Rabu malam.

Beliau berkata kes tersebut sudah sampai ke peringkat mahkamah, dan semua pihak perlu menghormatinya dengan tidak membuat sebarang perbincangan ataupun spekulasi mengenainya, yang hanya akan menimbulkan prejudis terhadap kes itu.

"Janganlah ada cakap-cakap belakang lagi dan biarkan mahkamah yang menentukan keputusannya, semua keputusan bergantung kepada undang-undang," katanya.

Menyentuh mengenai keadaan keselamatan apabila Anwar didakwa di Mahkamah Sesyen Jalan Duta esok, Syed Hamid berkata polis sudah bersiap-sedia dengan segala kemungkinan termasuk juga anggota Unit Simpanan Persekutuan (FRU), sekiranya ada pihak yang berkumpul dan mengganggu ketenteraman awam.

"Demi keselamatan dan keamanan orang awam, kita minta kepada semua pihak agar jangan berkumpul. Ini adalah kes mahkamah justeru ia tidak sepatutnya ada perhimpunan," katanya.

Menyentuh kes kehilangan sejumlah besar dadah rampasan jenis Syabu daripada bilik kebal Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Johor minggu lalu, beliau berkata pihaknya memandang serius perkara tersebut dan tidak akan menerima apa jua alasan yang diberi.

Polis sedang menyiasat kes tersebut dan akan mengenalpasti individu yang terlibat yang telah mencemarkan nama baik PDRM, katanya.

"Kita tidak akan bertoleransi terhadap mereka ini dan akan ada lagi yang terlibat ditahan selepas ini," katanya.

Beliau juga mengingatkan media agar tidak mensensasikan berita berunsur jenayah tetapi perlu jujur dan tepat dalam setiap maklumat yang disampaikan kepada masyarakat.- 6/8/2008

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |