+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Tuesday, September 16, 2008

UMNO Penang perkauman melampau!!

chegubard

Umno Pulau Pinang terus cuba bakar 'line'........






Tangkapan ISA kononya untuk tenangkan ketegangan kaum.... tetapi Umno Pulau Pinang terus bakar 'line' dengan megah... tanpa rasa takut ISA...

Teringat ketika operasi Lalang, yang bergaduhnya ialah Umno dan MCA. Najib yang berikrar membasahkan keris dengan darah cina... malah Muhammad Mohamad Taib dalam satu temuramah radio secara lansung menyeru orang Melayu berkumpul di Kampung baru dengan menggesa semua membawa pisau. Katanya "bawalah pisau senang nak kupas limau"

Lee Kim Sai, pemimpin MCA pada ketika itu menjawab tuduhan cina sebagai pendatang dengan menyatakan Melayu juga adalah pendatang dari Indonesia. Pertikaian bermula dari Forum Bantahan yang diadakan pada 11 Oktober 1987, yang dihadiri hampir 2,000 orang di Dewan Perhimpunan Cina membantah perlantikan 100 orang Guru Besar bukan berpendidikan aliran cina di sekolah - sekolah jenis pendidikan cina.

Selepas forum tersebut satu perhimpunan balas diadakan di kampung Baru oleh pemimpin Umno.

Apa masalah sebenar ketika itu ? Bukankah itu isu pendidikan dan pengurusan Kementerian Pendidikan seharusnya diselesaikan secara lebih matang ? Sebenarnya kerajaan Bn pada ketika itu goyah... ikatan dalam parti komponen cukup lemah dan malah dalam Umno juga krisis pertembungan Team A dan Team B masih belum selesai maka dibakar sentimen perkauman untuk menyelamatkan Umno dan Bn.

Maka operasi lalang (ISA) dilakukan. Malangnya Lee Kim Sai, Najib dan pemimpin Bn yang jadi tukang bakar 'line' semuanya bercuti di luar negara tetapi pemimpin bukan Bn yang banyak ditangkap. Ada pemimpin Bn yang ditangkap tetapi nyamuk bukan gajah yang banyak cakap.

Bukankah sekarang ini berlaku sedemikian juga. Ikatan Komponen Bn lemah...Umno bertembung teruk di dalam.... kiriman gambar - gambar banner yang tergantung di sekitar Pulau Pinang juga menjadi bukti penguat Umno cuba bakar sentimen perkauman untuk halang kebangkitan rakyat.

Tetapi yakinlah rakyat akan terus bersatu menumbangkan regim Bn.... Tiada masalah perkauman tetapi Bn yang bermasalah.

Menurut penghantar email ada banyak lagi... juga kelihatan poster ditampal.

p/s : bn pakar buat benda karut ini..contohnya di Permatang Pauh mereka buat banner keADILan tulis Lim Kit Siang bakal TPM untuk takutkan pengundi Melayu. Mereka reka poster palsu 16 September - perhimpunan di Istana...mereka buat memorandum palsu kononya cina anti Azan.... Umno sudahlah....

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |