+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Thursday, April 9, 2009

90 peratus undi bukan Melayu memihak Pakatan

KLpos

TAIPING: Calon Pas, Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin diumumkan sebagai pemenang bagi Pilihan Raya Kecil Parlimen Bukit Gantang selepas memperoleh majoriti 2,789 undi.

Bekas Menteri Besar Perak itu berjaya mempertahankan kerusi yang dimenangi Pas pada Pilihan Raya Umum Ke-12 (PRU12) selepas memperoleh 21,860.

Beliau menewaskan calon anak tempatan daripada Barisan Nasional (BN), Ismail Saffian yang memperoleh 19,071 undi dan calon Bebas, Kamarul Ramizu Idris yang hanya menerima 62 undi dan hilang wang pertaruhan.

SEMENTARA ITU, KLPOS difahamkan BN menang di semua peti undi Melayu tetapi tewas teruk di tepi undi campuran.

"Dari kajian awal keputusan pilihanraya ini, kita dapati 90 peratus pengundi bukan Melayu mengundi PAS," kata sumber UMNO tersebut.

Pengumuman itu dibuat oleh Pegawai Pengurus Pilihan Raya, Datuk Mahmod Morsidi kira-kira pukul 9.40 malam di Pusat Pengumpulan Peti Undi di Dewan Perbandaran Taiping di sini.

Beliau turut mengumumkan bahawa pilihan raya tersebut mencatatkan sebanyak 456 undi rosak.

"Peratus keluar mengundi bagi pilihan raya kecil ini adalah sebanyak 75 peratus bersamaan dengan 41,626 undi daripada 55,462 pengundi berdaftar.

"Dengan ini saya mengisytiharkan Ahli Dewan Rakyat bagi kawasan Bukit Gantang ialah Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin," katanya.

Pilihan Raya Kecil Parlimen Bukit Gantang diadakan selepas penyandangnya, Roslan Shaharum meninggal dunia akibat serangan jantung pada 9 Februari lalu.

Dalam PRU12, Roslan menang dengan majoriti 1,566 undi selepas mendapat 20,015 undi mengalahkan calon BN, Datuk Seri Abdul Azim Zabidi yang mendapat 18,499 undi.

Selain kedua-dua calon itu, kerusi Parlimen Bukit Gantang turut ditandingi calon bebas, M. Morgan yang mendapat 872 undi.


Undi bukan Melayu disapu bersih PAS

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |