+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Wednesday, April 23, 2008

Kelantan tidak sekat bukan Islam ternak babi

Harakahdaily

Salmah Mat Husain

Tue | Apr 22, 08 | 6:22:45 pm MYT

PASIR PUTIH, 22 April (Hrkh) - Kerajaan Kelantan tidak akan menyekat mana-mana golongan bukan Islam di negeri itu menternak babi kerana ia merupakan makanan untuk golongan berkenaan.

Bagaimanapun, Menteri Besar Kelantan Tuan Guru Dato� Nik Abdul Aziz Nik Mat, memberitahu kerajaan negeri tidak membenarkan ianya diusahakan secara besar-besaran kerana masyarakat Cina tidak seramai di Selangor.

Beliau berkata demikian kepada pemberita dalam satu majlis yang diadakan di sini semalam sebagai mengulas berhubung ternakan binatang berkenaan yang menjadi isu di negeri Selangor.

Tuan Guru seterusnya memberitahu, kerajaan negeri tidak akan menyekat mana-mana individu kaum itu menternak babi sekiranya ia untuk keperluan harian.

"Bagaimanapun kita tidak membenarkan mana-mana pihak membuka ladang ternakan binatang itu secara komersial kerana keperluan di negeri kita ni agak kecil berbanding negeri lain terutama Selangor.

"Cukuplah ladang yang sedia ada di belakang rumah mereka yang diternak secara kecil-kecilan untuk keperluan sendiri dan ianya sudah mencukupi," ujarnya.

Beliau bagaimanapun menyokong tindakan kerajaan Selangor itu sekiranya ia untuk keperluan masyarakat berkenaan yang begitu ramai berbanding di Kelantan.

Tambahnya, walaupun Islam mengharamkan penganutnya memakan daging binatang itu, tidak bererti kerajaan negeri harus bertindak mengharamkan ianya dari diternak oleh masyarakat bukan Islam.

Menyentuh soal pencemaran alam sekitar ekoran penternakan itu beliau berkata ianya boleh dibincangkan dengan Jabatan Alam Sekitar yang mempunyai cara khusus untuk menanganinya. - mns

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |