+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Tuesday, April 22, 2008

Pak Lah Respon Permintaan Mad Said Dengan Alasan Remeh dan Tidak Jelas

Buletin Online

Ditulis oleh SM Noor
Tuesday, 22 April 2008
The image “http://buletinonline.net/images/berita1/madsaidpaklah.gif” cannot be displayed, because it contains errors.
Hari pertama selepas Mad Said mengeluarkan kenyataan meminta kerajaan Pusat menyerahkan seluruh wang royalti untuk diuruskan oleh Kerajaan Terengganu, Perdana Menteri Malaysia. Abdullah Ahmad Badawi memberi respon yang negatif. Menteri Besar Terengganu, Dato’ Mad Said dengan bersungguh-sungguh mengemukakan alasan-alasan sebagai justifikasi mengapa wang royalti harus kembali ke negeri dan rakyat Terengganu.


Antara alasan Mad Said adalah:

1. “Sejak Dana Khas Kerajaan Persekutuan (DKKP) @ Wang Ehsan @ Royalti Petroleum diperkenalkan, semua projek yang dilaksanakan tidak merujuk kepada kerajaan negeri, menyebabkan banyak projek yang dilaksanakan gagal memberi impak kerana tidak mengambil kira keperluan rakyat.”

2. “buat jalan dalam hutan dengan kos hingga RM50 juta hingga RM60 juta, kita hanya tahu tentang projek itu apabila ia mempunyai masalah seperti tanah ditarik balik dan sebagainya”.

3. ”Ada projek yang kita rancang... kita akui. Tetapi ada projek yang kita tidak rancang. Tiba-tiba sahaja kita dengar ada projek yang kita dapat, ini yang menjadi masalah... sebab terlalu banyak pihak yang menguruskan wang royalti kerana ia adalah wang ehsan.”


4. ”Apabila kementerian melaksanakan sesuatu projek, ia adalah berasaskan kepentingan kementerian semata-mata tanpa mengambil kira perasaan dan kehendak rakyat Terengganu, sedangkan wang yang dibelanjakan adalah wang rakyat”.

5. ”Saya cakap terus terang ada sesetengah projek yang saya sendiri secara peribadi tidak berpuas hati kerana dengan kos yang tinggi, tidak memberi keutamaan kepada rakyat sebaliknya orang lain tentukan bukan kita, sedangkan kita tuan rumah”.

6. “jika Kerajaan Pusat menyerahkan kembali hak pengurusan DKKP, ia akan memudahkan kerajaan Terengganu membuat perancangan tentang projek pembangunan yang hendak dilaksanakan”.

7. “kerajaan negeri mempunyai keutamaan sendiri dalam menentukan projek yang harus dilaksanakan terlebih dahulu dan jika wang itu ada pada kerajaan negeri, bajet dan perancangan akan menjadi lebih mudah”.

Tujuh hujah Mad Said kemukakan kepada Pak Lah kepada media supaya dihakimi oleh seluruh rakyat Malaysia betapa sebenarnya Dana Khas@Ehsan menyusahkan kerajaan dan rakyat negeri Terengganu,

Pak Lah hanya menjawab dengan jawaban yang sama dan di ulang-ulang:

Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata pemberian wang ehsan sebagai ganti pembayaran royalti minyak daripada Kerajaan Pusat kepada Terengganu membawa kebaikan kepada rakyat negeri itu.

Perdana Menteri berkata pemberian itu yang dibuat menerusi satu langkah yang diputuskan sebelum ini sebenarnya membantu rakyat Terengganu mencapai kejayaan.

“Ada satu kaedah yang sudah kita buat dengan kewujudan wang ehsan ini, dan ini sebenarnya membantu rakyat negeri Terengganu selama ini,” katanya kepada pemberita selepas menyampaikan ucap utama pada Dialog Integriti Asean 2008 di sini hari ini.

Abdullah berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai laporan akhbar hari ini yang menyebut Menteri Besar Terengganu Datuk Ahmad Said meminta Kerajaan Pusat mengembalikan pengurusan wang royalti minyak kepada kerajaan negeri itu - Sumber Bernama

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |