+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Monday, May 5, 2008

Harga Beras naik - Peniaga resah

MyMetro

Oleh Mohd Fauzi Abdullah
fauzie@hmetro.com.my


KUALA LUMPUR: Kenaikan harga beras secara mendadak sejak bulan lalu bukan saja membebankan pengguna, malah turut memeningkan kepala pemilik pasar raya dan kedai runcit apabila mereka mendakwa bekalan bahan makanan asas itu kini semakin berkurangan.


Tinjauan Harian Metro di beberapa pasar raya dan kedai runcit di sekitar ibu kota, semalam mendapati bahan makanan ruji itu naik hingga paras paling tinggi berbanding sebelumnya dan pelanggan pula menyalahkan mereka berikutan kenaikan mendadak itu.

Pengurus Pasaraya Besar Mydin, Muhammad Hafiz, berkata beras super tempatan dalam kampit 10 kilogram (kg) yang sebelum ini dijual sekitar RM15 di pasar raya itu, kini mengalami kenaikan sehingga RM27 sekampit.

Jenama popular lain yang mengalami kenaikan ialah beras Jasmine Super Special dijual sekitar RM41.95 bagi kampit 10kg yang sebelum ini hanya dijual RM28 bagi kuantiti sama, beras Floral 10kg dijual RM29.90 berbanding RM19 dan beras cap Mahsuri dijual RM21.50 bagi 10kg, iaitu kenaikan RM6.50.

Muhammad Hafiz menyifatkan perkara ini sesuatu yang buruk kerana bukan saja harga beras melambung, malah bekalannya semakin berkurangan sejak minggu lalu dan pelanggan pula menyalahkan pihaknya berikutan kenaikan harga berkenaan.

“Biasanya kita pesan dalam kuantiti banyak daripada pemborong, contohnya 1,000 kampit namun yang dapat cuma 100 atau 200 kampit saja. Perkara ini memang membimbangkan kita ditambah dengan dakwaan pelanggan bahawa pihak kami sengaja menaikkan harga sesuka hati,” katanya ketika ditemui, di sini, semalam.

Sementara itu, orang ramai yang ditemui meluahkan ketidakpuasan hati mereka berkaitan perkara berkenaan dan mahu kerajaan melakukan sesuatu bagi menyelesaikan kemelut itu daripada terus membebankan pengguna.

Pesara, Abdullah Abdul Rahman, 74, berkata kenaikan mendadak harga beras menyusahkan dan membebankan dirinya yang berpendapatan rendah dan berharap kerajaan prihatin terhadap masalah rakyat dan melakukan sesuatu dengan segera.

“Sebelum ini saya beli beras ini (Beras Rebus India Cap Sari) lima kilogram baru RM13, tapi sekarang naik sampai RM19.95. Adilkah macam ni?” katanya dengan nada marah.

Pekerja swasta, Zainal Abidin Tasrin, 34, berkata perkara ini sepatutnya tidak berlaku kerana negara kita ialah pengeluar beras utama dan mengesyaki ada pihak tertentu menjadi dalang di sebalik kenaikan mendadak ini

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |