+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Monday, May 5, 2008

Sidang DUN Terengganu – Perbahasan DiJangka Panas Dengan Pembentangan Laporan Ketua Audit

Buletin Online

PDF Cetak E-mail
Ditulis oleh Wartawan Buletin Online
Monday, 05 May 2008

The image “http://buletinonline.net/images/berita3/sidangdunaudit.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.

Sesi soal jawab Mesyuarat Yang Pertama, Penggal Persidangan Yang Pertama, Dewan Undangan Negeri Terengganu Yang Kedua Belas (Sidang DUN Terengganu) hanya dijangka bermula pada hari Rabu 7 Mei.

Pada hari pertama (5hb Mei) Sidang DUN Terengganu akan dimulakan dengan Upacara Mengangkat Sumpah Yang DiPertua Dewan (Speaker) dan diikuti dengan Upacara Mengangkat Sumpah Ahli-Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN).

DUN Terengganu dijangka akan melantik seorang Yang Dipertua Dewan yang baru bagi Penggal ini. Sumber-sumber tidak rasmi menyatakan bahawa bekas ahli Parlimen Hulu Terengganu Tengku Putera Tengku Awang akan dilantik ke jawatan tersebut menggantikan Che’ Mad Jusoh.

Pada hari yang kedua pula Pembukaan Sidang DUN Terengganu akan disempurnakan oleh Pengerusi Majlis Penasihat Pemangku Raja. Tengku Sri Panglima Raja Tengku Baderulzaman.

Kemudian, mengikut Tertib Pekerjaan Dewan sebagaimana yang diedarkan kepada ADUN, Sidang DUN akan disambung dengan ucapan Yang DiPertua Dewan.

Pada kelazimannnya Sidang DUN akan berhenti rehat selepas Ucapan Yang DiPertua Dewan dan akan disambung pada keesokkannya.

Hari ketiga adalah hari sebenar soal jawab Sidang DUN Terengganu yang akan dimulakan dengan pembentangan kertas-kertas kerja dan Laporan-laporan.

Antara laporan yang dijangka hangat dibahaskan adalah Laporan Ketua Audit Negara berkaitan Penyata Kewangan Kerajaan Negeri Terengganu Tahun 2006.

Didalam laporan tersebut dibawah tajuk Penemuan audit terkandung Beberapa persoalan dari Akaun Amanah Dana Khas, Program Penganjuran Monsoon Cup Negeri Terengganu, Projek Pembangunan Pulau Duyung dan Projek Pembangunan Pulau Wan Man.

Menurut YB Mohd Abdul Wahid Endut yang ditemui hari ini, Laporan Ketua Audit Negara berkenaan Penyata Kewangan Kerajaan Negeri Terengganu Tahun 2006 ini sepatutnya telah dibentangkan pada tahun lepas.

Beliau berkata semua negeri-negeri lain telah pun membentang Laporan Ketua Audit Negara bagi negeri masing-masing pada tahun lalu.


”Sepatutnya ia dibentang sewaktu Sidang DUN berkaitan Bajet 2008 tahun lalu, mungkin ia tidak di dibentang kerana ada perkara yang tidak kena, yang kerajaan lalu bimbang jika rakyat mengetahuinya” kata Mohd Wahid.

Beliau yang juga ADUN Wakaf Mempelam telah mengemukakan beberapa soalan didalam Sidang DUN kali ini selain akan bangun untuk berucap pada hari ketiga.

Sehubungan dengan itu, Ketua Whip PAS Dato’ Ustaz Harun Taib akan dicadangkan sebagai Ketua Pembangkang bagi penggal ini.

Ustaz Harun akan mengganti Dato’ Seri Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang, Presiden PAS yang juga ADUN Rhu Rendang, yang telah berkhidmat sebagai Ketua Pembangkang DUN Terengganu pada sesi yang lalu.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |