+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Wednesday, May 21, 2008

Samy: Abdullah mesti tunai janji p'raya

Malaysiakini

May 21, 08 3:42pm

Enggan terbabit dalam kemelut politik Umno, Presiden MIC Datuk Seri S. Samy Vellu hari ini menggesa Perdana Menteri menunaikan janji yang dibuat oleh Barisan Nasional (BN) menjelang pilihan raya
umum 8 Mac lalu.

samy vellu  010307Beliau berkata masanya sudah tiba bagi Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, yang juga pengerusi BN dan presiden Umno, untuk merealisasikan janji yang dibuat oleh kerajaan sebelum pilihanraya.

"MIC yang menyokong penuh kepimpinan Abdullah sebagai perdana menteri dan pengerusi BN, merasakan adalah menjadi tanggungjawab beliau untuk memastikan semua janji yang telah dibuat ditunaikan...dan oleh kerana kini masanya untuk bekerja, adalah adil bagi kami untuk meminta beliau memenuhi janji itu," kata Samy Vellu kepada Bernama hari ini.

Samy Vellu membuat kenyataan itu berikutan desakan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad supaya Abdullah meletakkan jawatan dan melepaskan tampuk kepimpinan Umno dan negara.

Isnin lalu, Dr Mahathir mengambil keputusan keluar dari Umno kerana tidak lagi yakin dengan kepimpinan Abdullah.

Samy jumpa KSN

Bernama juga melaporkan, Samy Vellu menemui Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd Sidek Hassan untuk merayu bagi pihak 187 pelajar cemerlang India Malaysia yang gagal mendapat biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) tahun ini.

Samy Vellu berkata 187 pelajar itu, tiga daripadanya memperoleh 12 A1, tujuh (11 A1), 68 (10 A1), 66 (9 A1) dan 43 (8 A1) dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

"Saya memberi penjelasan kepada Ketua Setiausaha Negara mengenai perlunya membantu pelajar ini. Ini selaras dengan aspirasi kami untuk mewujudkan sekurang-kurangnya dua profesional dalam setiap keluarga India di negara ini.

"Beliau amat memahami dan berjanji akan melakukan yang terbaik untuk membantu pelajar ini yang cemerlang dalam pelajaran mereka," katanya.

Pada masa ini, katanya, hanya 72 pelajar India menerima biasiswa JPA daripada 2,000 biasiswa yang ditawarkan.

Katanya Setiausaha Agung MIC Datuk Dr S. Subramaniam, yang juga Menteri Sumber Manusia, S.K Devamany, Timbalan Menteri di Jabatan Pedana Menteri dan Ketua Biro Pendidikan MIC Prof Datuk T. Marimuthu juga akan mengadakan perjumpaan dengan Ketua Pengarah JPA Tan Sri Ismail Adam petang ini untuk membincangkan perkara itu.

"Kami mengambil pendekatan serampang dua mata untuk menyelesaikan masalah ini. Kami percaya beberapa pelajar dalam senarai 187 pelajar itu akan dipertimbangkan," kata Samy Vellu.

Beliau menggesa pelajar yang mengemukakan rayuan menerusi MIC, supaya memaklumkan kepada ibu pejabat parti jika mereka mereka menerima tawaran baru biasiswa daripada kerajaan.

"Ini akan membantu kami mengetahui perkembangan dalam perkara ini. Sebelum ini mereka tidak memaklumkan kepada kami jika rayuan mereka berjaya atau sebaliknya sehingga menyukarkan kami untuk membantu mereka mendapatkan biasiswa kerajaan.

"JPA perlu mengambil sedikit masa untuk menyemaknya dan buat sementara waktu ini saya nasihatkan pelajar ini supaya bertenang dan menunggu senarai akhir," katanya.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |