+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Wednesday, May 21, 2008

Tidak Timbul Isu Bahagi Separuh Keuntungan Petronas Kepada Rakyat, Kata PM

Bernama

KUALA LUMPUR, 21 Mei (Bernama) -- Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata tidak timbul soal pembahagian separuh keuntungan tahunan Petronas kepada rakyat kerana perbelanjaan mengurus dan pembangunan yang diperuntukkan oleh kerajaan sememangnya untuk kesejahteraan rakyat dan jumlahnya melebihi hasil yang diterima daripada Petronas.

Perdana Menteri berkata selain daripada sumbangan dalam bentuk royalti, duti eksport, cukai dan dividen kepada kerajaan, Petronas juga menanggung beban subsidi harga gas sektor elektrik dan bukan elektrik.

"Sejak Mei 1997 sehingga Mac tahun ini, subsidi harga gas yang ditanggung Petronas kira-kira RM78 bilion," kata Abdullah.

"Penetapan harga gas yang rendah kepada sektor elektrik telah membolehkan Tenaga Nasional Bhd mengenakan tarif elektrik yang rendah yang dinikmati oleh kira-kira 5.5 juta pelanggannya," katanya ketika sesi soal jawab di Dewan Rakyat.

Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan Lim Guan Eng (DAP-Bagan) mengenai jumlah keuntungan kasar yang diperoleh oleh Petronas sejak penubuhannya pada 1974 dan jumlah yang disimpan dan diagihkan kepada kerajaan serta persoalan mengenai sama ada kerajaan bercadang membahagikan separuh daripada keuntungan tahunan Petronas kepada rakyat.

Abdullah yang juga Menteri Kewangan berkata jumlah keuntungan Petronas sejak penubuhannya hingga 31 Mac tahun lepas, sebelum ditolak cukai, royalti, dividen dan duti eksport, berjumlah RM570.0 bilion.

Bagi pecahan mengikut pengagihan keuntungan, beliau berkata sebanyak RM357.8 bilion (62.8 peratus) diagihkan kepada kerajaan dalam bentuk royalti, duti eksport, cukai dan dividen, RM41.4 bilion (7.2 peratus) diagihkan kepada pemegang saham royalti dan cukai luar negara, manakala RM170.8 bilion (30 peratus) dilaburkan semula untuk operasi Petronas.

Abdullah juga berkata wang yang diterima oleh kerajaan daripada Petronas, sama ada dalam bentuk royalti, duti eksport, cukai atau dividen dimasukkan ke dalam akaun Kumpulan Wang Yang Disatukan bersama hasil lain yang diterima oleh kerajaan.

"Hasil yang diterima ini digunakan oleh kerajaan bagi tujuan perbelanjaan mengurus (termasuk memberi subsidi ke atas produk petroleum, sektor kesihatan, sektor pendidikan dan sektor pertanian), dan perbelanjaan pembangunan," katanya.

-- BERNAMA

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |