+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Thursday, September 18, 2008

Bursa Saham Malaysia Merudum Bawah 1000 mata

Tranungkite

Dilulus terbit pada Thursday, September 18 @ 11:04:23 MYT oleh greenboc
Berita

Oleh greenboc

a

Indeks Komposit Bursa Malaysia hari ini menjunam ke bawah paras garis psikologi 1000 mata dimana pada pukul 10.36 pagi ini, indeks komposit ialah pada kedudukan 973. 35 mata, penurunan sebanyak hampir 30 mata daripada mata penutup petang semalam. Kaunter-kaunter rugi mengatasi kaunter untung, 458 rugi berbnding cuma 47 untung sementara 100 tidak berubah.

Di kebanyakan negara Asia, indeks-indeks merudum teruk, Kospi di Korea turun 34.53 mata atau 2.42% kepada 1,390.73, Nikkei Jepun 225 jatuh 2.81% kepada 11,420.02 dan indeks Straits Times Singapura turun 3.21% kepada 2,341.6.

Keseluruhan sentimen pasaran adalah lemah apabila pelabur masih bimbang dengan keadaan politik tempatan yang tidak menentu dan krisis kewangan AS berikutan keruntuhan bank pelaburan gergasi Lehman Brothers dan penurunan gred penarafan ke atas kumpulan insurans utama AS, American International Group.

Tindakan kerajaan Amerika Syarikat (AS) bertindak menyelamatkan, American International Group Inc (AIG), iaitu tindakan menyelamat kali kedua dalam bulan ini bagi mengelakkan kegagalan syarikat insurans itu telah memberikan kesan kepada pasaran kewangan serta mengancam ekonomi negara itu yang sudah sedia rapuh.

Pelabur asing juga terus melepaskan pegangan mereka dalam saham perladangan dan kewangan dengan kaunter utama dalam sektor ini mengalami kejatuhan menjunam.

Ini diperburukkan dengan keadaan ketidakstabilan politik negara di bawah pimpinan Abdullah Ahmad Badawi dimana Parti Maju Sabah (SAPP) telah bertindak keluar daripada Barisan Nasional yang menyebabkan majoriti kerajaan BN di Parlimen telah menurun menjadi 54 apabila dua orang ahli parlimen SAPP akan ditempatkan di kerusi pembangkang.

Tuduhan PM, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badwi terhadap Datuk Seri Anwar kononnya Datuk Seri Anwar merupakan satu ancaman kepada ekonomi dan keslmatan negara telah ditolak mentah oleh rakyat kerana ia jlas merupakan satu eskapisme Datuk Seri Abdullah terhdap kelemahan pemerintahannya dan kini cuba mempersalahkan orang lain.

Pertukaran portfolio diantara Abdullah dan timbalannya Datuk Seri Mohd Najib tidak mampu untuk meyakinkan rakyat khusunya para pelabur keana pertamanya, kemusnahan telah pun berlaku (damage has been done) dan kelayakan Najib untuk mentadbir dan mengurus ekonomi negara juga diragui kerana beliau dikenali sebagai pemimpin yang suka melakukan pembaziran. Cadangan ,beliau untuk menganugerahkan RM1juta kepada pemenang pingat emas Sukan Olimpik baru lalu adalah satu bukti beliau tidak tahu menguruskan dana negara dengan baik tatkala ekonomi sedang berada di ambang kejatuhan.

Ramai pemerhati politik berpendapat bahaa pertukaran kerajaan nampaknya tidak berupaya untuk dielakkan apabila berlaku penghijrahan beramai-ramai ahli parlimen Barisan Nasional ke Pakatan Rakyat kerana tidak-yakinan mereka terhadap kepimpinan Abdullah-Najib.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |