+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Wednesday, September 17, 2008

ORANG ISLAM PERLU JUGA PERHATIAN

Kedahlanie

Oleh Iskandar Abdul Samad


DBKL mengambil tindakan pantas menukar tanda-tanda jalan dari yang mempunyai tulisan jawi kepada yang mempunyai tulisan Cina apabila dibantah oleh YB Teresa Kok, Ahli Parlimen Seputih.

Walaupun ianya melibatkan kawasan YB itu, kawasan majoriti Cina, tetapi jarang sekali DBKL begitu pantas memenuhi permintaan parti-parti pembankang. Menukar papan-papan tanda jalan bukan satu perkara yang kecil. Jadi adakah ianya bertujuan untuk mendapatkan undi-undi untuk BN atau terdapat agenda politik lain? Sudah tentu penukaran itu akan menjadikan YB Teresa “heroine” kepada pengundi-pengundi Seputih dan tidak akan menguntungkan BN. Jadi kenapa dilakukan?

Saya berpendapat impak yang diharapkan bukanlah di Seputih tetapi di seluruh negara. Bukan kepada orang Cina atau masyarakat bukan Islam yang lain tetapi impak yang diharapkan adalah di kalangan orang Melayu, orang Islam.

Saya yakin tindakan itu adalah untuk menimbulkan rasa “insecure” atau tidak selamat orang Melayu. Orang Melayu hendak ditakut-takutkan. Tulisan jawi boleh ditukar dengan sewenang-wenangnya. Jika tulisan Melayu boleh ditukar, perkara-perkara lain pun boleh ditukar!

Tetapi adakah orang-orang Melayu boleh ditakut-takutkan? Mungkin mereka yang berkempen di Permatang Pauh tidak merasakan begitu tetapi di peringkat akar umbi lain ceritanya.

Di Permatang Pauh, undi PKR meningkat tetapi itu sememangnya kubu kuat PKR. Bagaimana pula di kawasan yang orang Melayu yang menolak PKR atau PAS pada pilihanraya umum 8 Mac? Adakah sokongan kepada Pakatan telah meningkat di Sabak, Sg. Burung, Sg. Air Tawar, Taman Templer atau Dusun Tua?

Masih banyak masjid-masjid dan surau-surau di Selangor yang di kuasai oleh UMNO dan ini menunjukkan bahawa ianya terus mempunyai pengaruh yang kuat di peringkat akar umbi.

Pada pendapat saya, kurang dilakukan oleh kerajaan Pakatan Rakyat untuk menarik orang Melayu dari UMNO, sama ada di Selangor, Perak ataupun Pulau Pinang. Yang ada seperti hadiah kemasukan ke IPTA/IPTS, skim takaful warga emas dan hadiah RM100 untuk setiap bayi yang lahir adalah universal untuk seluruh rakyat tanpa mengira kaum.

Ramai yang berpendapat orang-orang Cina mendapat lebih banyak “habuan-habuan” dari kerajaan Pakatan. Lanjutan pajakan 99 tahun bagi kampung-kampung baru Cina, cukai pintu nominal bagi tokong-tokong, layanan khas bagi kilang-kilang haram dan yang terbaru pula, penganugerahan tanah oleh kerajaan Negeri Perak kepada sekolah-sekolah Cina boleh memastikan sokongan masyarakat Cina kepada Pakatan.

Masyarakat India juga mendapat perhatian khusus dari kerajaan Pakatan. Masalah kemiskinan orang India dan masalah sekolah-sekolah Tamil sedang diberi perhatian. Tidak ada lagi kuil yang akan diroboh seperti di Kg. Rimba Jaya.

Tanpa menafikan hak-hak orang Cina, orang-orang Melayu perlu juga mendapat “keistimewaan-keistimewaan” dari kerajaan Pakatan. Saya bimbang kerana ramai yang telah bertanya, “Apa yang orang Melayu dapat dari kerajaan Pakatan?”.

Sebenarnya orang-orang Melayu lebih senang merasa terancam, lebih merasa “insecure” dari orang Cina atau orang India. Mereka lebih mudah ditakut-takutkan. Mereka senang terperangkap dengan isu-isu perkauman. Kalau ada yang berkata orang Melayu sudah berubah, saya yakin ini satu dongengan sahaja. Betul mereka boleh mengundi DAP atau calon-calon bukan Melayu tetapi ini boleh bertukar dengan sekelip mata.

Ini tidak mengejutkan kerana orang Melayu adalah bangsa yang telah dijajah, telah dijadikan hamba selama lebih 500 tahun. Dari Portugis kepada Belanda, kemudian Inggeris dan Jepun, Bintang Tiga dan Inggeris kembali maka tidak hairan jika api perkauman boleh disemarakkan dengan mudah di kalangan orang Melayu. Inilah realitinya. UMNO masih dapat memenangi 18 kerusi di Selangor. UMNO mempunyai kerusi yang terbanyak di DUN Perak, lebih banyak dari DAP, PKR atau PAS bersendirian.

Saya melihat untuk mengekal kerajaan Pakatan di Selangor atau Perak, kuncinya adalah pada pengundi-pengundi Melayu yang telah menolak Pakatan pada pilihanraya umum yang lalu. Apakah agenda khusus untuk menarik mereka dari UMNO?

YB Ronnie Liew pernah berkata MCA tidak akan menang di Perak apabila Kerajaan Negeri Perak memberi tanah kepada sekolah-sekolah Cina tetapi beliau lupa tanpa undi orang Melayu, PKR dan PAS mungkin akan kalah dan kerajaan Pakatan tidak akan dapat ditubuhkan hanya dengan DAP.

Sekiranya pemberian tanah kepada sekolah-sekolah Cina tidak disusuli dengan pemberian tanah kepada sekolah-sekolah agama rakyat maka sudah tentu akan berlaku tindakbalas (backlash) dari kalangan orang-orang Melayu. UMNO begitu cekap mengeksploit isu-isu seperti ini.

Begitu juga di Selangor, walaupun bagi kebanyakan 16 kerusi wakil rakyat Melayu-Islam dimenangi dengan undi Cina tetapi jika undi-undi Melayu berubah kepada BN, 16 kerusi itu akan jatuh ke tangan BN. Ini belum dikira kerusi-kerusi PKR di mana peratusan pengundi Melayu adalah tinggi dan kemenangan PKR adalah hasil dari undi-undi Melayu.

Ada orang PAS yang berkata, kita “tarbiyyah” sahaja, melalui masjid dan surau. Tetapi “tarbiyyah” tidak dapat atau memerlukan masa untuk menyelesaikan rasa tidak puas hati orang-orang Melayu yang tidak mempunyai tanah walhal pemodal-pemodal Taiwan boleh mendapat tanah industri dengan mudah, yang menetap di rumah-rumah kos rendah yang sempit walhal warga Singapura dapat membeli banglo-banglo yang mewah, yang menghadapi masalah untuk mendapat pinjaman dari bank tetapi akan dikatakan malas apabila perniagaannya gagal atau yang menghadapi diskriminasi ketika mencari pekerjaan tetapi setiap kali mereka bersuara mereka akan dilabel sebagai ekstrim.

Sesuatu yang drastik perlu dilakukan oleh kerajaan Pakatan yang ada. Bukan sahaja orang Melayu yang masih bersama BN akan kekal bersama BN malah orang-orang Melayu yang bersama Pakatan akan turut hanyut. Orang Melayu, orang Islam juga perlu diberi perhatian.

6 Ramadhan 1429 / 6 September 2008
Iskandar Abdul Samad
Yang Dipertua PAS Kawasan Pandan & ADUN Chempaka, Selangor D.E.

1 comments:

Unknown said...

"Salam...
Memang sepatutnya orang Islam harus diberi perhatian tapi nampaknya dari awal lagi dah menunjukkan bahawa bangsa Melayu dianaktirikan di dalam Pakatan Rakyat. Contoh terdekat dan jelas nyata ialah penukaran signboard yang ada tulisan jawi kepada tulisan cina. Itu sudah sangat jelas menunjukan tulisan jawi diperlakukan sewenang-wenangnya. Jadi, di manakah rasionalnya Pakatan Rakyat dalam memartabatkan bangsa Melayu? Pakatan Rakyat adalah tidak relevan di Malaysia..."

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |