+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Wednesday, September 17, 2008

Harga ayam, telur tidak naik

Utusan Online

MELAKA 16 Sept.- Bekalan daging ayam dan telur bagi musim perayaan Aidilfitri ini dijamin mencukupi dengan tiada kenaikan harga yang ketara, kata Presiden Persekutuan Persatuan-Persatuan Penternak Malaysia, Lee Ah Fatt.

Katanya, persatuan itu telah mengadakan perbincangan dengan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Mustapa Mohamed dan pihak berkuasa tempatan bagi menjamin keperluan bekalan dua bahan utama ini bagi musim perayaan itu mencukupi.

"Persatuan juga telah meminta kepada kerajaan supaya paras harga ayam pada kadar RM7.50 sen sekilo manakala harga telur Gred A pada harga 34 sen sebiji," katanya di sini hari ini.

Beliau berkata, kerajaan akan menetapkan harga siling kedua-dua bahan itu bagi musim perayaan Aidilfitri ini tidak lama lagi.

Katanya, harga ayam pada masa kini antara R7.00 dan RM7.50 sekilogram manakala harga telur Gred A antara 30 sen dan 35 sen sebiji.

Menurutnya, purata keperluan bekalan ayam setiap hari adalah sebanyak 1.3 juta ekor manakala permintaan untuk telur antara 15 juta dan 25 juta bergantung kepada keadaan semasa bagi Semenanjung Malaysia.

"Kita menjangka kenaikan permintaan sebanyak tiga hingga empat peratus daripada kadar permintaan pada hari biasa semasa menghadapi musim perayaan Aidilfitri ini," katanya.

Beliau berkata, lazimnya permintaan untuk bekalan telur akan meningkat pada minggu ketiga umat Islam berpuasa kerana suri rumah akan mula melakukan persiapan untuk membuat kuih raya.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |