+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Wednesday, September 17, 2008

Raja Petra kemuka habeas corpus

KUALA LUMPUR 16 Sept. - Selepas Ahli Exco Kerajaan Negeri Selangor, Teresa Kok, hari ini pengendali laman web Malaysia Today, Raja Petra Raja Kamarudin pula memfailkan permohonan habeas corpus untuk dibebaskan daripada tahanan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Notis usul bagi permohonan tersebut difailkan oleh beliau melalui firma guaman Tetuan Mathews Hun Kandiah di Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi di sini.

Semalam Teresa, 44, memfailkan permohonan yang sama selepas beliau ditahan di bawah ISA pada 12 September lalu ekoran penglibatannya dalam mengeluarkan arahan melarang azan dilaungkan menggunakan pembesar suara di masjid dan surau.

Dalam permohonannya, Raja Petra, 58, menamakan Ketua Polis Negara sebagai responden.

Afidavit yang diikrarkan oleh isteri Raja Petra, Mable @ Marina Lee Abdullah, 54, turut dilampirkan bagi menyokong permohonan tersebut.

Mengikut afidavit tersebut, penahanan Ra- ja Petra didakwa tidak menurut undang-undang atau tanpa asas undang-undang dan fakta serta berniat jahat.

Memetik laporan akhbar, Raja Petra ditahan mengikut Seksyen 73(1) ISA kira-kira pukul 1.10 petang, 12 September lalu oleh sepasukan 10 anggota polis di rumahnya di Bukit Rahman Putra Sungai Buloh, Selangor.

Penahanan itu dibuat selepas polis berpuas hati bahawa beliau menghina Islam dan Nabi Muhammad melalui laman web Malaysia Today.

Sepasukan polis yang diketuai oleh Asisten Supritendan Mohd. Yusof Chem turut merampas 15 keping cakera padat dipercayai mengandungi ceramah Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan 16 naskhah buku.

Raja Petra pernah ditahan ISA pada 11 April 2001 kerana terbabit dalam gerakan reformasi menyokong Anwar melalui laman web kendaliannya, FreeAnwar.com.

Beliau juga kini sedang menghadapi tuduhan berkaitan Akta Hasutan di Mahkamah Majistret di sini dan Petaling Jaya.

1 comments:

Unknown said...

Orang macam Raja Petra tu memang layak ditahan ISA sebab kurang ajar sangat sampai sanggup menghina Islam dan Nabi Muhammad SAW di dalam tulisan beliau. Tapi hairan kenapa PKR masih nak 'payung' orang macam ni dah nyata menghina Islam...

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |