+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Friday, December 19, 2008

Kabinet tangguh swastakan IJN

Malaysiakini

Dec 19, 08 4:16pm

Kabinet telah memutuskan untuk menangguhkan membuat sebarang keputusan berhubung cadangan penswastaan Institut Jantung Negara (IJN) kepada Sime Darby sehingga perbincangan lanjut diadakan berhubung perkara itu.

Perkara itu disahkan oleh Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini.

Bagaimanapun, katanya, keputusan kabinet itu tiada kena mengenai pilihanraya kecil Parlimen Kuala Terengganu bulan depan.

institut jantung negara ijn 181208IJN, yang ditubuhkan pada 1992 dengan kos sebanyak RM15.5 juta, mempunyai kepakaran dalam rawatan jantung dan memberi manfaat kepada golongan berpendapatan rendah.

Sime Darby dilaporkan telah mengemukakan cadangan kepada kerajaan untuk memperoleh pegangan dalam syarikat yang mengendalikan IJN.

Syarikat perladangan itu Darby dilaporkan mahu membayar harga premium melebihi penilaian hospital biasa sebanyak 16 kali nisbah harga kepada pendapatan (PE) memandangkan IJN merupakan pusat pakar jantung terkenal di rantau ini.

Bagaimanapun beberapa pihak yang tidak bersetuju terhadap cadangan Sime Darby untuk membeli kepentingan dalam IJN, yang dimiliki 99.99 peratus oleh Kementerian Kewangan.

IJN diurus oleh IJN Holdings Sdn Bhd, milik penuh Kementerian Kewangan.

Sementara itu, menurut laporan Bernama, Najib berkata rancangan Sime Darby Bhd untuk mengambil alih 51 peratus ekuiti dalam IJN ditangguhkan hingga kajian mendalam dilakukan oleh kementerian-kementerian yang berkaitan.

Semalam, Sime Darby berkata kerajaan secara dasarnya memberi kelulusan kepada syarikat berkaitan kerajaan itu untuk mengambil alih kepentingan dalam IJN Holdings.

Najib yang juga Menteri Kewangan, berkata pihak yang terlibat dalam kajian itu termasuk Kementerian Kewangan dan Kementerian Kesihatan serta Unit Perancang Ekonomi.

"Sekiranya IJN diserahkan kepada Sime Darby, ia bererti sumbangan kerajaan untuk pembedahan, akan terus dilakukan," kata Najib.

Najib juga berkata kerajaan memberi persetujuan pada dasarnya, tertakluk kepada syarat tanggungjawab sosial IJN yang tidak akan dipinggirkan.

Tambah beliau, kajian itu akan mengambil masa beberapa bulan.

Bagaimanapun, Najib berkata faktor masa tidak penting.

"Apa yang penting ialah keputusan itu akan menguntungkan rakyat dan akan menjadikan IJN pusat jantung bertaraf dunia," katanya.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |