+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Friday, December 19, 2008

Harga Minyak akan jatuh lagi, tapi BN nak buat harga Lantai

Tranungkite Online

Oleh
hermansamsudeen

Harga minyak dunia dijangka akan turun lagi bagi enam bulan pertama tahun 2009 ekoran dari kelembapan ekonomi dunia. Krisis yang amat dirasai di Amerika kini sudah menular ke Eropah, dan Asia.

China dijangka antara negara terakhir yang bakal menerima kesan ini dimana, kejatuhan ekonomi China dijangka akan menyebabkan ekonomi dunia menjadi lebih buruk.


Proses berkenaan mengambil masa, tetapi jika dilihat pada hari ini, industri pembuatan yang memerlukan Minyak juga sudah mulai menjimatkan daya pengeluaran mereka walaupun harga minyak turun. Ini berlaku kerana produk akhir mereka sudah tidak mendapat tempat dipasaran lantaran persaingan harga yang semakin sengit.

Ini sekaligus akan memberikan impak jangka pendek buat harga minyak yang dijangka akan turun sehingga USD 25 setong sehingga Jun 2009 sebelum naik semula bagi separuh tahun yang berikutnya.

International Energy Agency (IEA) memperkirakan kadar permintaan global sepanjang 2008-2013 lebih rendah sehingga 1,2%. Ini sekaligus mempengaruhi peengeluaran minyak selepas separuh tahun 2009 yang mana syarikat carigali akan menghadkan pengeluaran dan meningkatkan stok simpanan bagi mendesak kenaikkan harga semula, disamping mengurangkan kerugian yang dialami sekarang.

Walaubagaimana pun, kenyataan Shahril Samad Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal-Ehwal Pengguna tentang akan adanya harga lantai bagi harga minyak bertentangan dengan suasana semasa.

Harga minyak akan menjadi statik pada harga yang bakal diumumkan walaupun hakikatnya ia boleh menjadi lebih rendah dari itu dalam tempoh enam bulan akan datang.

Malangnya Kerajaan BN juga enggan mencadangkan harga siling sekiranya harga minyak naik lagi.

Harga lantai akan memberikan keuntungan pada Kerajaan dan syarikat Minyak tetapi harga siling jika diwujudkan akan memberikan kebaikkan buat rakyat.

Win-win
situation tidak wujud kerana hanya rakyat sahaja terpaksa berkorban, sedangkan bila harga minyak naik Kerajaan BN lepas tangan dan membiarkan rakyat berurusniaga dengan pasaran semasa tanpa siling.

Oleh itu, rakyat kena sedar dan desak Kerajaan BN untuk tidak laksanakan dasar harga lantai bagi Minyak. Kalau buat juga, kenalah ada penetapan harga siling juga.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |