+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Friday, May 16, 2008

Krisis dalaman Umno Pahang memuncak

Harakahdaily

Basiron Abdul Wahab

Thu | May 15, 08 | 4:46:29 pm MYT

KUANTAN 15 Mei (Hrkh) � Krisis Umno Pahang semakin memuncak, dengan adengan cabar mencabar di antara pengerusi Badan Perhubungan Umno Pahang, Dato' Seri Adnan Yaakub dengan Ketua Umno Bahagian Paya Besar yang juga bekas Setiausaha Badan Perhubungan Umno, Dato' Ahmad Tajudin Sulaiman.

Kelmarin Adnan menafikan dakwaan Ahmad bersabit penjualan tanah seluas 12,000 hektar melibat syarikat milik Umno, Rankaian Delima kepada sebuah syarikat bukan bumiputera dan keuntungan sebanyak RM600 juta.

Adnan mendakwa ladang Nukleus di Ulu Luit , Maran yang dijual itu hakikatnya hanya seluas 400 ekar sahaja, Kenyataan Adnan bermakna dakwaan Ahmad tentang penjualan tanah itu tidak pernah dinafikanya.

Adalah jelas Ahmad tidak berbohong sekaligus dakwaan Adnan kononya Ahmad berbohong hanya melibatkan isu kelusan tanah bukanya isu pokok iaitu ujudnya aktiviti pernjualan tanah Umno di situ.

Apa yang penting disini ialah berlakunya aktiviti penjualan tanah melibatkan kerajaan negeri dan Umno, parti yang menguasai kerajaan Pahang.

Kewibawaan Adnan sudah tercalar dengan pendedahan Ahmad dalam isu tanah yang membabit syarikat proksi Umno itu, (Rangkian Delima Sdn Bhd).

Ahmad hari ini (14 Mei) mencabar dan mencadangkan supaya Adnan segera melaporkan kepada Badan Pencegah Rasuah (BPR) dan Polis berhubungan dakwaanya itu.

Beliau dipetik berkata, sekiranya Adnan tidak berkeyakinan, tindakan yang berwibawa akan diambil oleh Majlis Kerja Tertinggi (MKT) Umno khususnya dalam isu membabitkan penjualan tanah (milik Umno itu).

Pembabitan Syarikat proksi Umno, Rangkaian Delima dalam pemilikan tanah dan pembalakan di Pahang bukanlah suatu rahsia, syarikat itu menjadi nadi kekuantan Umno Pahang suatu ketika dahulu tetapi hari ini tanah milik Umno melalui syarikat berkenaan satu demi satu dijual kepada syarikat bukan Bumiputera ini termasuklah ladang Nukleus di Ulu Lut, Maran itu.

Bagi penduduk Luit, mereka menyaksikan penerokaan haram tanah kerajaan di situ secara besar-besaran dengan kehairanan serta menimbulkan pelbagai tanda tanya dan kemungkinan ia mempunyai kaitan dengan dakwaan Ahmad bahawa 12,000 hektar tanah di situ telah pun dijual adalah berasas.

Baru-baru ini, Ketua Dewan Muslimat PAS Pahang, Ustazah Azizah Khatib Mat telah membuat satu laporan kepada BPR bersabit dengan penerokaan tanah kerajaan di situ.

Tetapi siapa tahu penerokaan haram yang dimaksudkan penduduk sebenarnya adalah penerokaan terangcang oleh para pemimpin Umno dengan kerjasama syarikat bukan bumiputera berkaitan jika dilihat kepada kaedah penerokaan dijalankan.

Jika tidak masakan Pejabat Tanah dan Daerah Maran gagal mengesan pencerobohan tanah kerajaan di situ.

Malah, penduduk mendakwa pejabat tanah berkenaan hanya pantas mengambil tindakan jika ada penduduk kampung meneroka tanah di situ secara kecil-kecilan tetapi tidak mengambil tindakan kepada sendikit yang meneroka tanah secara besar-besaran. - mr

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |