+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Friday, May 16, 2008

Kerajaan Pusat Urus Duit Royalti Secara 'Gelap'

Buletin Online

PDF Cetak E-mail
Ditulis oleh Intan Abdullah
Friday, 16 May 2008

The image “http://buletinonline.net/images/berita5/cpa.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.Pesuruhjaya PAS Terengganu, Dato' Mustafa Ali mendakwa pengendalian Kerajaan Pusat pimpinan Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi terhadap isu wang royalti dibuat dalam keadaan gelap

Beliau berkata demikian ketika dihubungi Harakahdaily berhubung penafian yang dibuat oleh Menteri Besar Terengganu, Dato' Ahmad Said yang membongkarkan maklumat bahawa Terengganu tidak pernah menerima baki RM3 bilion daripada RM7.3 bilion yang dilaporkan dibayar Petronas sebelum ini.

Bahkan jelas Ahmad lagi, iannya juga tidak pernah dimasukkan dalam bajet negeri yang dibentangkan selepas Barisan Nasional (BN) memerintah semula Terengganu.

"Kita telah menjangkakan pendedahan mengenai hal ini dan pengendalian wang royalti sememangnya dibuat secara gelap dengan hanya Menteri Kewangan yakni Abdullah dan Menteri Besar yang lepas, Idris Jusoh sahaja yang mengetahuinya," katanya.

Tambahnya, selama ini wang tersebut telah digunakan dengan sewenang-wenangnya tanpa mengikuti prosedur kewangan yang betul.

"Kita pernah membangkitkan tentang wang royalti ini di dalam dewan rakyat sebelum ini tetapi ianya sengaja ditutup dan dielak oleh kerajaan dengan alasan ianya masih dibicarakan di mahkamah," ujarnya.

Malah, beliau tidak menafikan bahawa baki RM3 bilion yang gagal dikesan itu telah digunakan untuk kepentingan politik BN dan bukan untuk menjalankan projek sepertimana yang didakwa oleh Ahmad bahawa terdapat kemungkinan ianya dihabiskan untuk membiayai projek kerajaan persekutuan di negeri itu.

"Mereka juga telah melakukan pembaziran dengan membelanjakan peruntukan tersebut sehingga tersasar daripada mengutamakan kepentingan rakyat dan negeri itu sendiri.

"Ini kerana wang royalti yang dikatakan tersebut tidak sampai kepada matlamat asal perbelanjaannya berdasarkan prioriti yang sepatutnya bagi menyelesaikan pelbagai keperluan yang sebenar seperti masalah kemiskinan, perumahan, pendidikan dan sebagainya," katanya lagi.

Mustafa yang juga merupakan Pengarah Jabatan Pilihan raya PAS Pusat menegaskan bahawa sudah sampai masanya kerajaan pusat mengembalikan royalti minyak secara sah berdasarkan perjanjian asal yang dimeterai pada 22 Mac 1975.

"Menerusi perjanjian tersebut, Terengganu berhak mendapat royalti minyak sebanyak lima peratus dan saya mencadangakan agar ianya diselaraskan dengan negeri-negeri lain seperi Sabah dan Sarawak.

"Sekiranya sesudah itu ianya diperakui oleh kerajaan pusat dan negeri untuk menarik balik kes tersebut daripada mahkamah kerana sehingga kini ia masih diteruskan," ujarnya lagi.

Tegasnya, rakyat Terengganu kini semakin menyedari kepentingan dan hak mereka terutamanya dalam isu wang royalti minyak.

Sejak tahun 2000, kerajaan pusat telah menyekat pembayaran wang royalti minyak kepada kerajaan negeri yang ditadbir PAS ketika itu dengan mewujudkan sebuah akaun khas bagi menyalurkan wang tersebut kepada negeri.

Ianya dikawal selia oleh Menteri Kewangan yang juga Perdana Menteri dan Menteri Besar Terengganu, Dato' Idris Jusoh.

Dalam perkembangan yang sama, Ahmad berkata beliau sudah bertanya mengenai wang royalti itu kepada Pegawai Kewangan Negeri, Datuk Mazlan Ngah dan diberitahu bahawa kerajaan negeri hanya menerima RM4.3 bilion.

Menurut laporan Berita Harian, Ahmad dilaporkan sebagai berkata bahawa beliau akan mendapatkan maklumat lanjut ke mana perginya baki duit royalti atau dana khas itu yang sepatutnya boleh digunakan untuk pembangunan rakyat negeri ini.

Beliau mengulas laporan akhbar semalam mengenai kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Datuk Amirsham A Aziz bahawa Petronas membayar RM26.7 bilion royalti minyak kepada Kerajaan Persekutuan dan tiga kerajaan negeri dari 2004 hingga 2007.

Amirsham berkata, sebanyak RM13.4 bilion dibayar kepada Kerajaan Persekutuan, Terengganu (RM7.3 bilion), Sabah (RM1.2 bilion) dan Sarawak RM4.9 bilion).

April lalu akhbar turut melaporkan Ahmad meminta Kerajaan Persekutuan menyerahkan semula hak pengurusan wang royalti minyak kepada kerajaan negeri yang dikenali sebagai DKKP bagi membolehkan ia digunakan untuk membiayai pelbagai projek pembangunan untuk rakyat.

Ahmad berkata, penyerahan semula hak pengurusan wang royalti minyak sebanyak lima peratus, yang ditarik balik pada 2000 ketika pentadbiran Pas, akan membolehkan kerajaan negeri merancang sendiri projek sesuai dengan keperluan tempatan.

Nilai wang royalti minyak itu dianggarkan RM1 bilion setahun. Kementerian Kewangan pada 5 September 2000 menggantikan bayaran royalti minyak lima peratus kepada Kerajaan Terengganu dengan program wang ihsan yang disalurkan melalui projek pembangunan dan bukan dibayar kepada kerajaan negeri.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |