+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Friday, May 16, 2008

PM tidak boleh disingkir - Najib

Utusan Online

KUALA LUMPUR 15 Mei - Datuk Seri Najib Tun Razak menegaskan kedudukan Perdana Menteri ditentukan oleh Perlembagaan dan beliau tidak boleh disingkirkan sewenang-wenangnya.

Oleh itu, kata Timbalan Perdana Menteri, apa juga tindakan berhubung kedudukan Perdana Menteri mesti mengikut lunas-lunas Perlembagaan negara.

"Perdana Menteri tidak boleh disingkirkan, ia tertakluk kepada Perlembagaan," katanya pada sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Mineral Negara di bangunan Parlimen di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas risalah yang diedarkan di Parlimen hari ini mengenai kedudukan Perdana Menteri serta cadangan untuk mewujudkan undang-undang antilompat dalam kalangan wakil rakyat.

Risalah itu antara lain menyebut, berdasarkan Artikel 43(5), Yang di-Pertuan Agong tidak mempunyai kuasa meminta Perdana Menteri melepaskan jawatannya.

Tetapi jika Perdana Menteri mendapat undi tidak percaya dari Dewan Rakyat, beliau mempunyai dua pilihan iaitu meletakkan jawatan atau membubarkan Parlimen untuk memberi laluan kepada pilihan raya umum.

Selain daripada dua cara itu, risalah tersebut menyebut, Perdana Menteri tidak boleh disingkirkan daripada kedudukannya walaupun kerajaan yang memerintah gagal memperoleh majoriti dua pertiga.

Ini kerana pada pilihan raya umum 1969, Perikatan gagal mendapat majoriti dua pertiga, namun Perdana Menteri, Tun Abdul Razak Hussin memerintah negara dari Februari 1971 hingga 1974 hanya dengan majoriti mudah di Dewan Rakyat.

Berhubung perkara itu kata Najib, apa pun tindakan mesti mengikut ketetapan Perlembagaan.

"Apa pun yang berlaku mesti mengikut Perlembagaan negara," tegasnya.

Ditanya sama ada mereka yang lompat parti boleh dihalang daripada hadir ke Dewan Rakyat, Najib berkata, beliau tidak tahu mengenai perkara itu.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |