+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Wednesday, June 4, 2008

Golongan berkemampuan bayar lebih

Malaysiakini

Jun 4, 08 12:49pm

Menteri Kewangan Kedua, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop berkata, golongan berkemampuan mungkin perlu membayar lebih dalam sistem subsidi yang distruktur semula untuk menangani kenaikan harga komoditi.

Bagaimanapun, katanya, ia tidak akan membebankan golongan berpendapatan rendah.

Beliau berkata keluhan hanya akan berlaku sekiranya golongan berpendapatan rendah perlu membayar lebih "RM200-RM300" untuk harga minyak tanpa diberi bantuan.

"Tetapi, kalau kerajaan dapat mempastikan golongan ini tidak perlu bayar lebih kerana harga minyak naik dan mencari satu kaedah terbaik untuk mereka, saya pasti tidak akan berlaku keluhan”," katanya dalam siaran langsung bersemuka dengan media malam tadi.

Tetamu medianya ialah Ketua Pengarang Bernama Yong Soo Heong dan blogger Ahiruddin Atan.

Menurut laporan Bernama, Nor Mohamed berkata penstrukturan semula subsidi juga penting bagi memastikan pihak yang tidak bertanggungjawab menyalahgunakan subsidi terutama bagi tujuan penyeludupan.

Beliau juga menjelaskan bahawa ada cadangan untuk menggunakan pendapatan Petronas sebagai subsidi.

“Kita ambil keuntungan Petronas, kita bagilah, apa susah, kita ada minyak. Tetapi itu bukan tindakan bertanggungjawab kerana Petronas bukan akan dapat
keuntungan selama-lamanya kerana pada tahun 2014, kita tidak akan menjadi negara pengeksport minyak lagi.

'Pegang amanah'


“Kerajaan berpendapat bahawa keuntungan Petronas digunakan untuk masa depan negara dan generasi akan datang,” katanya.

Nor Mohamed menegaskan bahawa kerajaan akan tetap menjalankan tanggungjawab dalam pemberian subsidi terutamanya bagi sektor pendidikan dan kesihatan.

“Kerajaan memegang satu amanah untuk menguruskan ekonomi dan orang selalu tanya amanah itu untuk siapa, amanah kepada rakyat 27 juta. Tetapi, itu jawapan yang salah. Kita pegang amanah bukan sahaja untuk penduduk pada masa ini tetapi juga untuk generasi akan datang,” katanya.

“Tujuan subsidi adalah untuk pastikan peruntukan tersebut dapat diberi kepada rakyat yang lebih memerlukan. Mereka yang perlu diberi bantuan akan terus diberi bantuan,” katanya lagi.

Katanya, kerajaan akan memberi penjelasan menyeluruh kepada rakyat tentang konsep subsidi tersebut menerusi media massa.

Kerajaan memberikan subsidi minyak sebanyak RM28 billion pada tahun ini berbanding RM8 bilion pada tahun 2007.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |