+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Wednesday, June 18, 2008

Harga minyak palsu - Presiden Iran

Kosmo Online


MESYUARAT peringkat menteri anggota-anggota Pertubuhan Negara-Negara Pengeksport Petroleum (OPEC) diadakan
di Isfahan, Iran semalam.


ISFAHAN - Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad semalam menyatakan bahawa harga palsu berlaku di pasaran minyak kerana dunia sebenarnya mempunyai bekalan yang mencukupi.

"Peningkatan penggunaan adalah rendah berbanding peningkatan pengeluaran," kata Mahmoud kepada mesyuarat Pertubuhan Negara-Negara Pengeksport Minyak (OPEC) di Isfahan, Iran.

"Pasaran dibekalkan dengan minyak yang mencukupi tetapi harga meningkat dan keadaan itu adalah sesuatu kepalsuan dan dilakukan oleh kuasa-kuasa dunia," tambahnya.

Iran merupakan anggota OPEC kedua yang paling banyak mengeluarkan minyak selepas Arab Saudi.

"Beberapa tangan, untuk tujuan politik dan ekonomi, sedang mengawal harga dalam satu bentuk perlakuan palsu," kata Mahmoud.

Menurutnya, tujuan kenaikan harga itu adalah untuk membiayai kos perang dan pendudukan serta meneroka sumber baru tenaga di dalam lautan di kutub termasuk di tempat lain.

Beliau juga kembali mencadangkan supaya satu mata wang baru boleh digunakan oleh anggota-anggota OPEC bagi menggantikan dolar AS.

"Simpanan mata wang anggota-anggota OPEC terjejas dengan teruk berikutan kejatuhan dolar AS," katanya.

"Saya sekali lagi menyuarakan cadangan yang saya lakukan enam bulan lalu dalam sidang kemuncak OPEC di Riyadh supaya sekumpulan mata wang berwibawa diwujudkan untuk perdagangan minyak," jelas beliau.

"Atau pilihan lain, OPEC mewujudkan satu mata wang baru untuk perdagangan," katanya.

Kelmarin, minyak mentah terus mencatatkan rekod dengan harga hampir mencecah hampir AS$140 (RM458) setong semalam walaupun Arab Saudi mengumumkan sedia meningkatkan pengeluaran.

Namun, harga itu menurun semalam apabila harga minyak mentah light sweet untuk Julai didagangkan pada harga AS$134.41 (RM436). - Agensi

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |