+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Wednesday, June 18, 2008

Isu minyak: Jawapan presiden Petronas

Malaysiakini

Jun 18, 08 9:00pm

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Petroliam Nasional Bhd (Petronas) Tan Sri Mohd Hassan Marican menjadi tetamu dalam rancangan Bersemuka Dengan Media dengan tajuk Peranan Petronas: Industri Minyak Negara, yang disiarkan secara langsung di RTM1 malam tadi.

Berikut adalah transkrip wawancara berkenaan.

Soalan: Tan Sri, kalau kita perhatikan harga minyak mentah sudah mencecah US$136-US$137 hari ini. Keadaan ini nampaknya memeranjatkan. Apakah Tan Sri berasakan bahawa hal ini akan berterusan?

hassan mericanJawapan: Pada pendapat saya, harga minyak ini mula meningkat lebih daripada setahun dulu dan telah mencecah RM100 ringgit setong awal tahun dulu dan pun telah mencecah US$140 bulan sudah. Jadi kenaikan harga minyak dunia ini menyebabkan permintaan yang banyak dan yang melebihi daripada supply minyak mentah yang dapat dikeluarkan sekarang.

Soalan: Tapi Tan Sri ada pihak berkata harga minyak mentah melambung tinggi kerana kegiatan spekulatif. Adakah ini benar atau tidak?

Jawapan: Saya rasa memang ada. Memang ada kegiatan spekulatif dalam kenaikan harga minyak ini. Ada setengah-setengah pendapat yang mengatakan ada lebih kurang US$15, antara US$15 ke US$20, di dalam harga yang sekarang disebabkan oleh speculative trading. Tetapi ada juga elemen geopolitik di dalam komponen harga yang tinggi sekarang ini. Dan yang disebutkan di antara US$5 ke US$10 di dalam harga sekarang ini disebabkan oleh geopolitik yang tidak stabil di dalam dunia.

Soalan: Tan Sri, berapa lama agaknya keadaan pasaran dengan harga yang tinggi ini. Bilakah agaknya pasaran akan menjadi normal balik pada pendapat Tan Sri?

Jawapan: Bilakah ia akan menjadi normal balik? Itu saya rasa yang ditanya-tanyakan oleh semua dan juga apakah yang akan kita katakan normal, normal balik ke us$40, balik ke US$100? Itu pada pendapat saya, memang permintaan di dalam dunia. Kita dapat permintaan yang tinggi dari macam pengguna-pengguna negara China, di India dan juga di timur tengah. Banyak tidak mengatakan kenaikan permintaan di negara-negara timur tengah yang sedang menggunakan hasil daripada kenaikan harga minyak untuk pembangunan di dalam
negeri masing-masing.

Soalan: Ok, Tan Sri, saya nak lanjutkan perbincangannya. Kalau kita perhatikan negara China dan India, kita ambil contoh negara China, dari segi keperluan ataupun permintaan untuk minyak di negara itu, kalau dapat Tan Sri berikan sedikit gambaran bagaimana misalnya keperluan dunia ini meningkat dengan banyak oleh kerana pertumbuhan yang luar biasa dari segi ekonomi di kedua-dua buah negara, kita ambil contoh negara China?

Jawapan: Contohnya di negeri China. Ia telah mengalami pertumbuhan ekonomi yang pesat dalam satu dekad yang sudah. Di dalam pertumbuhan ekonomi itu permintaan petrol dan diesel meningkat. Ia meningkat kerana sektor pengangkutan. Jadi bila kita lihat di negeri China misalnya. Dalam tahun 2006, kenderaaan-kenderaan baru berjumlah lebih kurang tujuh juta. Itu yang baru. Jadi kalau kita guna 10 liter satu hari, itu sudah 70 juta liter sehari meningkat. Kalau setahun, ia lebih kurang satu loji penapisan yang mengeluarkan 300,000 tong minyak.

Soalan: Itu lebih kurang separuh daripada pengeluaran kita.

Jawapan: Ya. Itu lebih kurang separuh daripada pengeluaran kita di negeri China saja untuk kereta baru dan kalau tiap-tiap tahun ia meningkat sebanyak tujuh juta, maknanya tiap-tiap tahun loji minyak yang berkapasiti 300,000 tong sehari dikehendaki untuk permintaan.

Soalan: Tadi Tan Sri sebut pasal geopolitik. Adakah ini berhasil harga minyak naik melambung tinggi kerana pergelutan di antara dunia Arab dan barat kerana OPEC, pertubuhan negara pengeksport minyak tidak berbuat apa-apa pun, mereka belum lagi bermesyuarat. Adakah ini pergelutan antara mereka berdua?

Jawapan:
Saya rasa tidak begitu. Opec telah beberapa kali bermesyuarat untuk mengkaji dan menimbang keperluan minyak dunia. Masalah geopolitik di antara misalnya kedudukan Iran. Iran mengeluarkan 2.5 juta tong sehari. Jadi kalau ada threat peperangan di Iran seperti 10 hari sudah, ada disebut akan diserang, hari itu minyak naik US$10. Dan juga keganasan di negara Nigeria. Kita perlu ambil tahu yang macam negara Nigeria yang juga telah mengeluarkan lebih kurang dua juta tong sehari. Minyaknya berkualiti tinggi, light crude. Jadi keperluan minyak light crude memang banyak. Jadi kalau ada kekacauan di Nigeria harga minyak akan naik.

Soalan: Tan Sri, mari kita pergi kepada isu di negara kita. Pengumuman kenaikan harga minyak mendapat banyak reaksi daripada rakyat. Dan soalan pertama yang mereka tanyakan ialah kita pengeluar minyak. Kita keluarkan minyak, kenapa kita tidak tampung hasil daripada pengeluaran minyak kita, katakan 600,000 -700,000 tong sehari, untuk memberikan subsidi lebih banyak kepada rakyat dan kenapa perlu kita menaikkan harga minyak?

Jawapan:
Memang kita negara pengeluar minyak tetapi pengeluaran kita di dalam konteks itu, kecil, 700,000 tong sehari berbandingkan negara Saudi 10 juta tong sehari. Dan di negara kita ini harga minyak memang rendah kerana subsidi kerajaan yang meningkat tahun demi tahun untuk mengekalkan harga minyak di stesen-stesen minyak pada tahap yang rendah daripada harga pasaran. Tetapi saya rasa keadaan ini tidak boleh diteruskan kerana subsidi yang dibayar oleh kerajaan mengikis budget untuk pembangunan negara. Jikalau kita lihatkan dalam budget dalam tahun 2007, subsidi adalah lebih kurang 30 peratus daripada budget pembangunan negara. Bukan sehari bajet pembangunan.

Soalan: Tan Sri, ada lagi satu argument mengatakan harga minyak naik, keuntungan Petronas pun akan naik. Jadi tidak bolehkah Petronas menggunakan sebahagian daripada keuntungannya untuk menolong kerajaan memberi subsidi yang lebih?

Jawapan: Subsidi minyak yang diberikan kerajaan diberi kepada semua syarikat yang mengendalikan retail stesen, ini termasuk syarikat-syarikat lain daripada Petronas seperti Shell, Esso dan sebagainya. Petronas dagangan, anak syarikat Petronas yang disenaraikan di Bursa Malaysia, pun dibayar subsidi oleh kerajaan. Jadi, memang betul bila harga minyak meningkat, Petronas mendapat keuntungan lebih tetapi keuntungan itu dicukai, dibayar cukai 38 peratus. Cukai petroleum 38 peratus, bukan 26 atau 27 peratus seperti di syarikat lain. Dan Petronas pun telah meningkatkan pembayarannya kepada kerajaan, bayaran cukai, royalti dan juga dividen. Kalau nak dikatakan peratus peningkatan dari tahun 2003 sampai tahun 2007 ialah 180 peratus. Dibandingkan dengan kenaikan minyak dalam jangka masa yang sama, 143 peratus.

Soalan: Tan Sri, boleh Tan Sri terangkan sejak Petronas bermula pada 1974 sampai sekarang, berapa banyak royalti dan sebagainya telah diberikan kepada kerajaan? Petronas bermula dengan modal yang kecil.

Jawapan: Petronas bermula dengan modal RM10 juta dalam tahun 1974 yang dibayar oleh kerajaan persekutuan. Daripada tahun 1974 ke akhir tahun 2007, Petronas telah meraih keuntungan sebanyak RM570 billion dan pembayaran kepada kerajaan ialah RM336 billion di dalam jangkamasa yang sama.

Soalan:
Tan Sri, saya tak begitu yakin dengan penjelasan tadi mengenai subsidi kerana negara-negara lain pun memberi subsidi, Saudi, Brunei. Jadi kenapakah Malaysia mengurangkan subsidi sama?

Jawapan: Kita perlu bandingkan, kalau kita ambil negara Saudi dulu. Seperti saya katakan tadi, pengeluarannya 10 juta tong sehari. Katakan harga minyak US$100 sehari, pendapatannya US$1 billion. Rakyatnya lebih kurang 24 juta. Jadi di negara Saudi, ia bergantung kepada ekonomi minyak dan tiada ekonomi yang lain di Saudi. Bukan saja minyak murah, air, api dan tidak ada cukai pendapatan. Maknanya banyak perbelanjaan rakyat Saudi ditanggung oleh kerajaan dan dia berkemampuan untuk menanggung perbelanjaan itu kerana hasilnya tinggi dan juga di Venuzuela. Di Venezuela, ia mempunyai polisi yang populis. Sebelum polisi ini diadakan, pengeluaran Venezuela lebih kurang 4 juta tong sehari. Sekarang kerana setiap untung yang diperolehi oleh syarikat minyak nasional Venezuela diambil oleh kerajaan, tidak ada pelaburan baru dan pengeluaran mereka telah menurun kepada lebih kurang 2.5 juta tong sehari dan makin merosot.

Soalan: Apa beza dengan negara kita?

Jawapan: Beza dengan kita, seperti saya katakan tadi, kita telah meraih keuntungan RM570 billion. Kita telah bayar kepada kerajaan RM336 billion. Bakinya, Petronas telah menggunakan wang itu untuk melabur di dalam, seperti paip saluran gas PGU, loji-loji penapisan, loji-loji petrokimia dan sebagainya. Ini proses value add yang telah dilakukan, telah memberikan keuntungan yang lebih kepada petronas dan justeru itu kepada kerajaan.

Soalan: Kalau kita tak labur?

Jawapan: Kalau kita tak labur, kerajaan tidak akan menerima pembayaran sebanyak RM336 bilion. Dalam jangkaan saya, mungkin pembayaran kepada kerajaan cuma RM161 bilion.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |