+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Sunday, September 28, 2008

Angkasawan China kembali dengan rekod berjalan di angkasa lepas

Mstar online

KAPAL angkasa China, Shenzhou-7 mendarat di Siziwang Banner, utara China sebentar tadi. - foto AP

BEIJING: Angkasawan China mendarat di bumi dengan selamat petang ini di kawasan padang rumput di pedalaman Mongolia, selepas ketua penerbangan Zhai Zhigang berjaya berjalan di angkasa lepas.

Kepulangan tiga angkasawan itu disambut dengan tepukan dan sorakan gembira di mana misi mereka disiarkan secara terperinci di televisyen tempatan, sejak mereka dilancarkan dengan roket Long March 2F daripada pusat pelancaran satelit Jiuquan, di barat laut wilayah Gansu pada Khamis.

Jutaan rakyat China terpaku di kaca tv melihat kapsul yang terikat pada dua payung terjun besar terapung dan akhirnya mendarat di bumi, dua hari sebelum China menyambut ulang tahun hari kebangsaan yang ke-59.

Perdana Menteri Wen Jiabao tiba di Pusat Kawalan Aeroangkasa Beijing, lebih sejam awal sebelum kapsul dijangka mendarat pada 5.44 petang dan bertepuk tangan sebaik ia mendarat di bumi beberapa minit daripada masa yang dijadualkan.

Presiden Hu Jintao turut mengucapkan tahniah para angkasawan dan memuji mereka kerana tugas cemerlang yang telah dilaksanakan.

Angkasawan Zhai dan rakan yang lain Liu Boming dan Jing Haipeng, dilaporkan dalam keadaan sihat selepas misi 68 jam itu, dan Zhai menunjukkan tanda bagus kepada pihak penyelamat, menurut stesen televisyen negara dan berada di dalam kapsul beberapa ketika untuk menyesuaikan dengan graviti.

Televisyen menunjukkan konvoi pacuan empat roda memecut di dataran berumput itu ke arah arah kapsul.

Kira-kira 300 petugas mencari dan menyelamat dan enam helikopter digerakkan semasa pendaratan kapsul dan semua lima kapal mengesan satelit China bersiap sedia di lautan Pasifik dan Atlantik sebelum kapal angkasa Shenzhou VII berlepas.

Agensi berita Xinhua melaporkan tiga angkasawan berkenaan akan dikuarantin selama setengah bulan.

"Kita tidak boleh melihat mereka semasa tempoh itu, tetapi kita merasa lega selagi mereka berada di bumi," kata isteri Zhai, Zhang Shujing yang dipetik sebagai berkata.

Ketiga-tiga angkasawan itu merupakan antara angkasawan China yang berjaya ke angkasa dalam kapal yang dipandu manusia, menyusuri kejayaan ulung Yang Liwei pada 2003 dan pasangan Fei Junlong dan Nie Haisheng pada 2005.

Nama Yang, Fei dan Nie turut dinamakan kepada asteroid. BERNAMA

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |