+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Sunday, September 28, 2008

Dollah (atau Idris), sudah belanja habis semua RM 7.364 bilion duit royalti ?

Buletin Online

PDF Cetak E-mail
Ditulis oleh Editor
Friday, 26 September 2008

http://buletinonline.net/images/berita11/ahmadsaidgalipitih.jpg

Kelmarin Menteri Besar Terengganu, Dato’ Ahmad Said mengumumkan peruntukan tambahan sebanyak RM1 juta sebagai bantuan Dana Khas Hari Raya, menjadikan keseluruhannya berjumlah RM47,594 juta, untuk diagihkan kepada penduduk di negeri ini yang didapati tercicir, samada secara sengaja atau tidak, oleh pihak yang dipertanggungjawabkan.


Sebelum ini, kerajaan negeri telah meluluskan peruntukan sebanyak RM46.594 juta sebagai bantuan yang sama, yang kini menjadi kontroversi kerana terdapat ketidakadilan didalam pengagihan bantuan tersebut dibawah kendalian Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung (JKKK).

Dana Khas Kerajaan Persekutuan (DPKKP) yang dibelanjakan oleh kerajaan Terengganu untuk diberikan kepada ahli dan penyokong UMNO/BN bermula sejak tahun 2000 di panggil Wang Ehsan apabila pembayaran tunai 5% royalti minyak dihentikan kerana hasad dengki kerajaan UMNO/BN kepada kerajaan Terengganu yang diperintah oleh PAS ketika itu.


Sebagaimana yang dibentangkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Senator Datuk Amirsham A.Aziz bulan Mei lalu, jumlah royalti minyak yang dibayar untuk kerajaan persekutuan kepada kerajaan Terengganu bagi tahun kewangan berakhir Mac 2004 hingga Mac 2007 adalah RM 7.364 bilion.

Menurut bekas Menteri Besar, Dato Seri Idris Jusoh menyatakan beliau tidak tahu jumlah RM 7.364 bilion bayaran royalti oleh Petronas itu.

Namun begitu Idris berkata kerajaan negeri di bawah pimpinannya hanya dimaklumkan wang royalti sebanyak RM1.3 bilion diberikan kepada Terengganu pada setiap tahun dalam tempoh tiga tahun tersebut.

Dengan itu secara rasminya kerajaan Terengganu telah menerima sebanyak RM3.9 bilion sepanjang tempoh tiga tahun.

"Wang royalti petroleum itu diberikan dalam bentuk wang ehsan dan ia kemudiannya digunakan bagi tujuan pembangunan Terengganu serta pentadbiran kerajaan negeri,” ujar Idris.

Persoalan yang masih belum dijawab secara rasmi oleh samada kerajaan Pusat atau negeri, kemanakah perginya wang royalti sebanyak RM3 bilion yang masih berbaki?

Hingga kini sudah dua bulan berlalu sejak Perdana Menteri Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi mengisytiharkan pembayaran 5% royalti minyak diserahkan kembali kepada kerajaan Terengganu.

Rakyat masih tertunggu-tunggu bilakah pembayaran pertama royalti minyak itu akan diterima oleh kerajaan Terengganu.

Ahmad Said yang begitu yakin sebelum ini bahawa Terengganu akan mendapat bayaran pertama wang tersebut pada bulan September, telah menjadi ‘bingung’ kerana bulan September telah hampir tamat, namun tidak ada tanda-tanda wang tersebut akan dibayar.

Diberitakan sudah berkali-kali para pegawai kanan kerajaan negeri berulang alik dari Kuala Terengganu ke Putra Jaya untuk merundingkan perkara berkenaan yang sepatutnya tidak perlu sebarang perundingan.


Perjanjian pembayaran royalti dibuat pada 22 Mac 1975 antara kerajaan Terengganu dengan Petronas jelas menyebut b
ayaran Royalti Petronas hendaklah dibuat tiap-tiap enam bulan sekali iaitu sebelum 1 September bagi petroleum yang diperolehi dan dijual dalam tempoh enam bulan yang pertama dan sebelum 1 Mac tahun berikut bagi petroleum yang diusahakan dan dijual dalam tempoh enam bulan yang kedua (bulan Julai hingga bulan Disember).


Kemungkinan yang paling besar mengapa wang royalti masih belum dibayar kepada kerajaan Terengganu adalah kerana ianya telah habis dibelanjakan oleh Dollah (atau Idris) !

Malah Ahmad Said mungkin menggigit jari dan terpaksa ‘minta sedekah’ dari kerajaan Dollah kerana wang tersebut sebenarnya telah terlebih guna?

Kalau kita perhatikan segala projek Mega yang dilaksanakan dari 2004 hingga sekarang serta pengakuan Ahmad Said bahawa pembinaan Lebuhraya Pantai Timur Fasa 2 (LPT2) adalah dibiayai dengan DKKP, maka kemungkinan besar duit royalti RM 3 bilion yang menjadi misteri itu tidak berbaki lagi.

Dollah juga pernah menyatakan bahawa wang ehsan/ DKKP/ duit royalti memberikan banyak kebaikan kepada rakyat Terengganu tanpa perincian seolah-olah duit tersebut telah habis dibelanjakan.

Memang ada logiknya, kalu tidak sudah licin ‘dibaham’ duit royalti memang telah terlebih guna oleh Dollah (atau Idris).

Dibawah disenaraikan projek mega yang telah dilaksanakan sejak tahun 2004 dengan kos-kos yang telah didedahkan ;

Bil

Projek

Kos (RM – juta)

1.

Kompleks Sukan Negeri Terengganu

544

2.

LPT2

1,800

3.

Menaiktaraf Terminal LTSM

130

4.

Menaiktaraf Landasan Terbang LTSM

530

5.

Monsoon Cup

360

6.

Taman Tamadun Islam

259

7.

Benteng Pemecah Ombak (Brakwater)

509

JUMLAH

4,132

Selain dari perbelanjaan diatas terdapat satu laporan tidak didedahkan oleh kerajaan persekutuan yang juga menggunakan DKKP sebagaimana yang dilampirkan dibawah.


http://buletinonline.net/images/berita11/laporanprojekdanakhas.gif

http://buletinonline.net/images/berita11/laporanprojekdanakhas1.gif

http://buletinonline.net/images/berita11/laporanprojekdanakhas2.gif

Sekiranya dicampurkan semua kos tersebut kira-kira RM 650 juta telah dibelanjakan oleh kerajaan persekutuan dari Wang Ehsan/ DKKP/ Wang Royalti Petroleum untuk pembangunan yang sepatutnya dilaksanakan menggunakan kewangan dari kerajaan Pusat.

Keseluruhan perbelanjaan yang dapat dikesan sehingga kini adalah lebih dari RM8 bilion, melebihi jumlah royalti yang di berikan kepada kerajaan Terengganu sebanyak RM7.634 bilion dalam tempoh 2004 hingga 2007. Pecahannya adalah seperti berikut;


Bil

Perkara

Jumlah (RM-juta)

1.

Serahan Kepada Kerajaan Negeri Setiap Tahun dari 2004 – 2007

(yang menjadi Belanjawan Negeri Terengganu)

3,900

2.

Projek-projek Mega (seperti jadual diatas)

4,132

3.

Infrastruktur

650

JUMLAH

8,682

Itu tidak termasuk banyak lagi dana-dana khas bantuan yang lain yang digunakan oleh Jabatan dan agensi kerajaan yang begitu mewah sebelum ini seperti dana khas untuk nelayan, ternakan, usahawan, pendidikan (tiusyen dll), kesihatan dan sebagainya !

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |