+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Saturday, April 19, 2008

Isu ketuanan Melayu hanya gimik Umno, buang masa bincang - Husam Musa

Harakahdaily

Intan Abdullah | Foto Nasir Sudin

Fri | Apr 18, 08 | 6:14:14 pm MYT

KUALA LUMPUR, 18 April (Hrkh) - Isu ketuanan Melayu sudah tidak relevan lagi kerana ia sengaja ditimbulkan oleh Umno bagi meraih sokongan untuk menutup kelemahan parti tersebut.

Naib Presiden PAS, Dato' Husam Musa berkata PAS tidak mahu lagi terperangkap dalam isu tersebut yang disifatkan sebagai membuang masa.

Image"Kita tidak akan terperangkap dengan gimik politik yang dimainkan Umno yang mahu menyembunyikan kelemahan dan masalah yang sedang dihadapi mereka kerana ia merupakan sikap lama yang tidak mahu diubah," ujarnya dalam sidang media di Pejabat Pengarang Harakah hari ini.

Tegasnya jika Umno ingin membincangkan mengenai masalah ketuanan Melayu, mereka boleh menyertai kerajaan-kerajaan negeri Pakatan Rakyat.

"Kenapa sekarang baru hendak membincangkan mengenai hal ketuanan Melayu? Kenapa sebelum pilihan raya umum hal ini tidak ditimbulkan?" katanya.

Jelasnya lagi, sekiranya Umno benar-benar serius mengenai hal tersebut, ia hendaklah dilaksanakan melalui kerajaan yang adil dan telus kerana ia merupakan satu-satunya cara yang terbaik bagi memelihara kepentingan kesatuan semua bangsa di negara ini.

Sementara itu, Husam melahirkan kehairanan terhadap sikap Kerajaan Persekutuan yang mengumumkan mengenai penubuhan Suruhanjaya Kehakiman semalam.

"Ini kerana kita lihat sebelum pilihan raya umum ke-12 lalu, kerajaan membuat keputusan melantik bekas Pengerusi Jawatankuasa Disiplin Umno, Tan Sri Zaki Azmi sebagai Presiden Mahkamah Rayuan kemudian sekarang ini menubuhkan pula suruhanjaya kehakiman," katanya.

Tambahnya, umum telah pun mengetahui Zaki dilantik secara tiba-tiba sebagai Presiden Mahkamah Rayuan yang dibuat selepas tiga bulan beliau menjadi peguam yang pertama dilantik terus sebagai hakim Mahkamah Persekutuan.

"Ini mungkin merupakan kesan daripada keputusan pilihan raya umum apabila rakyat bertindak secara agresif menyuarakan hasrat hati mereka agar sesuatu perubahan perlu dibuat," ujarnya lagi.

Walau bagaimanapun, beliau yang juga merupakan Ahli Dewan Undangan Negeri Salor menyambut baik usaha kerajaan menerusi penubuhan suruhanjaya kehakiman yang bertujuan untuk memulihkan krisis badan kehakiman negara.

"Kita menyambut baik penubuhan Suruhanjaya Kehakiman tersebut, dalam keadaan penghargaan kerajaan ke atas bekas Ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abas perlu diberikan bukan sekadar bayaran ex-gratia sebagai penghargaan," katanya lagi.

Pada masa sama, beliau mengingatkan agar suruhanjaya tersebut tidak menerima nasib seumpama Suruhanjaya Siasatan Perkhidmatan dan Salah Laku Polis DiRaja Malaysia (IPCMC) sebelum ini.

"Kita tidak mahu suruhanjaya ini mengulangi nasib IPCMC," katanya.

Beliau juga menyatakan sekiranya Tan Sri Zaki Azmi dilantik secara tetap sebagai Ketua Hakim Negara, suruhanjaya tersebut tidak akan berupaya memberikan apa-apa kesan memulihkan krisis badan kehakiman sebelum ini.

"Jika Tun Zaki dilantik sebagai Ketua Hakim Negara, nampaknya suruhanjaya tersebut tidak akan memberikan apa-apa kesan kepada sistem kehakiman yang ada," katanya lagi. - mns

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |