+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Thursday, May 1, 2008

Laporan bercanggah akhbar perdana - Berita Harian

Tranungkite

Dilulus terbit pada Thursday, May 01 @ 11:05:12 MYT oleh SongkokPutih
Kenyataan Media Oleh PAS Johor Bahru

 PAS Johor Bahru berasa kesal berhubung laporan tidak tepat yang disiarkan oleh Akhbar Berita Harian bertarikh 27 April 2008 bertajuk "Karpal dakwa diancam bunuh kerana hina Islam". Laporan yang tidak tepat serta bercanggah dengan fakta sebenar telah menjatuhkan kredibilti dam integriti penulisan kewartawanan dan sekaligus boleh menjadi bahan fitnah yang akan kekal abadi sehingga ke akhirat kelak.

Lebih menyedihkan lagi laporan yang tidak tepat itu keluar daripada sebuah akhbar perdana berbahasa melayu dan menjadi tunjang kepada masyarakat melayu mendapatkan maklumat yang bersih, tepat dan adil. Anehnya, sebuah lagi akhbar berbahasa inggeris dilihat lebih telus dan lebih integriti dalam menyampaikan isu yang sama. Berikut adalah salinan daripada laporan akhbar daripada kedua-dua sumber tersebut :-


Karpal dakwa diancam bunuh kerana hina Islam
GEORGETOWN: Penasihat DAP Kebangsaan, Karpal Singh, semalam, membuat laporan polis berhubung berita yang disiarkan dalam laman web Pas Johor yang mendakwa beliau memburukkan Islam dan darahnya halal untuk dibunuh.

Ahli Parlimen Bukit Gelugor yang diiringi Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Seri Delima, R S N Rayer, membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Pulau Pinang, kira-kira jam 2.30 petang.

Bercakap kepada pemberita selepas itu, Karpal berkata, perbuatan pihak tertentu memburukkannya adalah fitnah.
"Saya bukan anti-Islam dan dakwaan yang dilemparkan itu adalah tidak benar dan fitnah semata-mata," katanya.

Beliau berkata, tindakan pihak tertentu menuduhnya sebagai seorang anti-Islam tidak boleh diterima kerana bercanggah dengan apa yang diperjuangkan.

Katanya, tiada sebab untuknya berbuat demikian kerana baginya agama Islam adalah agama rasmi negara dan bukannya sebagai negara Islam kerana
Malaysia dianggap negara sekular.
Beliau kesal dengan dakwaan yang dilemparkan seorang penulis dikenali sebagai Aliff menerusi laman web Pas Johor yang mengatakan bahawa dirinya memburukkan Islam dan darahnya halal untuk dibunuh.

"Bagi saya, ini adalah sesuatu yang sukar diterima sehingga saya menerima ancaman bunuh kerana didakwa memburukkan agama Islam, sekali gus membuatkan orang Islam menganggap saya sebagai Salman Rushdie.

"Saya tidak faham sama sekali mengapa segelintir pihak mahu menuduh saya sebagai seorang anti-Islam kerana selama ini amat menghormati agama lain. Apa yang akan saya peroleh jika bertindak demikian," katanya.

Sehubungan itu, beliau meminta mana-mana pihak tidak menyamakannya dengan Salman Rushdie dan ancaman bunuh ke atasnya tidak menyelesaikan masalah.
DAP upset over 'kill Karpal' call
JOHOR BARU: The state DAP is upset over a comment left on a PAS website that called for the murder of DAP national chairman Karpal Singh and is calling for an apology.
Johor DAP vice-chairman Norman Fernandez said that it was unacceptable for the message to be posted on the Johor Baru PAS website especially when Pakatan Rakyat was trying to introduce a new era in politics.
"We want them to take the comment out, apologise to Karpal and ensure that no inciting messages will be put on their website henceforth," he said.
The comment dated April 24 was listed on the website Shoutbox and was written by a commenter called "Alif" who alleged that Karpal had insulted Islam and that "darahnya halal dibunuh" (it's justifiable to kill him).
He added that for Pakatan Rakyat to succeed, mutual respect was needed and it was the responsibility of the webmaster to ensure that such comments did not appear on the party website.
Meanwhile, Johor PAS Commissioner Datuk Dr Mahfodz Mohamad said the comment posted was not the stand of the Johor PAS.
PAS Johor Bahru ingin mengajak kepada semua rakyat Malaysia agar membandingkan laporan berita yang disiarkan oleh kedua-kedua akhbar perdana tersebut. Malangnya, laporan yang disampaikan oleh Akhbar Berita Harian yang sehari lewat (lihat tarikh pada alamat yang diberi) dalam menyampaikan laporan ini berbanding Thestar, tidak mencerminkan laporan yang tepat dimana ia merujuk kepada laman web PAS Johor dan bukannya PAS Johor Bahru.
Adakah wartawan Berita Harian tidak tahu membezakan di antara kawasan Johor Bahru dengan Negeri Johor? Kami menyifatkan wartawan yang menulis laporan tersebut tidak prihatin serta tidak bertanggunjawab dengan sengaja memburuk-burukkan PAS Johor sedangkan di lawan web kami telah jelas dipaparkan perkataan "Kawasan Johor Bahru".
Akhbar Thestar dilihat lebih telus menyampaikan laporan dimana ia menyebut kenyataan kontroversi tersebut datangnya daripada penggunaan shoutbox dan ditulis oleh seorang pelayar yang menggunakan nama samaran "Aliff". Jika dilihat daripada laporan Akhbar Berita harian, langsung tidak dinyatakan penggunaan "shoutbox" dan membayangkan seolah-olah kenyataan tersebut ditulis di dalam bentuk artikel. Kami juga ingin menyarankan wartawan tersebut belajar daripada wartawan Thestar tentang kaedah penyampaian maklumat yang lebih telus dan menyeluruh.
Sehubungan dengan itu, kami ingin menegaskan sekali lagi bahawa kenyataan kontroversi tersebut adalah bukan kenyataan rasmi atau pendirian PAS Johor Bahru mahupun PAS Johor amnya. Penulisan tersebut hanyalah sebaris ayat (tidak sampai 10 patah perkataan) dan lahir daripada tulisan salah seorang pengunjung website kami. Tambahan pula, kenyataan kontroversi tersebut telah disanggah oleh pengunjung lain yang tidak bersetuju dengan pandangannya. Malahan, pengunjung tersebut juga telah meminta maaf secara terbuka kepada Karpal dan Pakatan Rakyat amnya menerusi shoutbox yang sama berhubung dengan kenyataannya.
Layari : http://pasjohorbahru.com/

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |