+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Monday, May 26, 2008

Larangan Jual Minyak Kepada Kenderaan Asing Berkuatkuasa Jumaat Ini

Bernama

KUALA LUMPUR, 26 Mei (Bernama) -- Kerajaan memutuskan semua stesen minyak di sempadan negara dilarang menjual petrol dan diesel kepada kenderaan asing berkuatkuasa Jumaat ini.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Abdul Samad berkata larangan itu membabitkan stesen minyak dalam jarak 30 hingga 50km di kawasan sempadan negara.

Larangan itu membabitkan Perlis, Kedah, utara Perak, Kelantan dan Johor termasuk di Kulai dan Johor Baharu, katanya kepada pemberita di lobi Parlimen selepas menghadiri mesyuarat Jawatankuasa Menangani Inflasi di bangunan Parlimen yang dipengerusikan Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Beliau berkata arahan bertulis mengenai larangan mengikut Akta Kawalan 1961 Bekalan itu akan dikeluarkan kepada pengusaha stesen minyak terbabit dalam masa terdekat.

"Usaha itu adalah langkah tegas kerajaan untuk membantu mengurangkan ketirisan dan kebocoran subsidi yang membabitkan kos tinggi, yang seharusnya dinikmati rakyat berpendapatan rendah negara ini," katanya.

Beliau berkata larangan itu akan berkuatkuasa sehingga kementerian dapat menentukan sistem pengurusan subsidi yang sesuai untuk menyekat penjualan atau pembelian minyak secara optimistik.

Shahrir berkata pegawai kementerian akan ditempatkan di stesen berkenaan untuk memantau dan mengambil tindakan terhadap pemilik stesen yang engkar arahan itu.

Sabit kesalahan pengusaha stesen berkenaan boleh dikenakan denda sehingga RM250,000 atau tiga tahun penjara atau kedua-duanya manakala individu RM100,000 jika sabit kesalahan, katanya.

Beliau berkata sebelum ini didapati banyak kenderaan dari negara jiran datang membeli diesel dan petrol di stesen minyak di negara ini.

Dengan penguatkuasaan larangan itu, pelawat atau pelancong yang datang ke Malaysia perlu membeli bahan bakar itu di luar stesen berkenaan.

Shahrir berkata cadangan Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca) supaya pemberian subsidi petrol dilakukan mengikut kuasa enjin kereta juga sedang dipertimbangkan.

-- BERNAMA


0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |