+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Monday, May 26, 2008

Tidak munasabah subsidi minyak ikut kuasa enjin: MTUC


Berita Harian

KUALA LUMPUR: Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) berkata cadangan memberi subsidi petrol berdasarkan kuasa enjin kenderaan adalah tidak munasabah dan perlu ada pendekatan lain yang lebih sesuai untuk membantu orang ramai dalam menghadapi kenaikan harga minyak.

Setiausaha Agungnya, G Rajasekaran, berkata penguatkuasaan adalah perlu bagi mengawasi penyelewengan subsidi minyak seperti penguatkuasaan bagi penggunaan tali pinggang keledar.

"Kita tidak menolak pembelian minyak mengikut kuasa enjin kereta (cc), tetapi kita bimbang pemilik kereta menggunakan kereta enjin berkuasa rendah semata-mata untuk membeli minyak buat kereta mewah mereka.

"Orang memang sanggup lakukan apa sahaja yang mereka boleh hanya untuk menjimatkan perbelanjaan untuk minyak,” katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Beberapa pihak baru-baru ini dilaporkan menyarankan agar pemberian subsidi mengikut kuasa enjin kereta bagi memberi keadilan kepada mereka yang tidak berkemampunan, yang kebanyakannya menggunakan kereta berkuasa rendah.

Menurut mereka, selama ini pemilik kereta berkuasa besar membeli minyak petrol pada harga subsidi dan ini tidak menepati usaha kerajaan membantu masyarakat berpendapatan rendah. — Bernama

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |