+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Tuesday, May 6, 2008

Media tertentu cuba perbesar isu Jamry

Malaysiakini

May 6, 08 3:25pm

Hubungan antara Istana Perak dan Menteri Besar, Perak Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin disifatkan sebagai baik dan tidak wujud sebarang ketegangan antara kedua-dua pihak berhubung pertukaran 24 jam Pengarah Jabatan Agama Islam Perak Datuk Jamry Sury seperti yang diarahkan oleh Mohammad Nizar Selasa lalu.

Timbalan Pesuruhjaya PAS Perak, Asmuni Ani berkata isu itu, yang sekadar melibatkan formaliti dan prosedur yang sepatutnya dipatuhi oleh menteri besar dalam perkara membabitkan pertukaran seperti itu, cuba diperbesarkan dan dijadikan bahan polemik oleh media tertentu yang mahu mempamerkan seolah-olah Mohammad Nizar membelakangi kuasa istana.

Menurut laporan Bernama, Asmuni, yang juga seorang peguam, berkata pertukaran Jamry telah dimaklumkan oleh Mohammad Nizar kepada Sultan Perak Sultan Azlan Shah sewaktu perasmian Kompleks Jabatan Kehakiman Syariah Perak di Ipoh Rabu lalu.

"Cuma Tuanku minta rujuk kepada Yang Dipertua Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Perak iaitu Raja Muda Raja Dr Nazrin Shah. Dan Raja Muda menegur Mohammad Nizar dari sudut formaliti dan perlu mengikut prosedur yang betul.

"Itu sahaja dan hubungan Istana amat baik sama ada dari segi tugasan mahupun peribadi tidak menghadapi sebarang masalah seperti yang cuba digembar-gemburkan oleh sesetengah pihak," kata Asmuni dalam lamanweb PAS, HarakahDaily, hari ini. Mohammad Nizar adalah Setiausaha PAS Perak.

Asmuni berkata bahawa pada awal penubuhan kerajaan Pakatan Rakyat di Perak, memang berlaku beberapa pegawai yang enggan bekerjasama dengan menteri besar, malahan ada yang mahu meletak jawatan ataupun ditukar ke tempat lain.

"Justeru kerajaan negeri telah mengambil langkah terbaik menangani masalah-masalah individu yang tidak mahu memberikan komitmen kepada kerajaan yang baru," katanya.

Setiausaha Kerajaan Negeri Perak Datuk Dr Abdul Rahman Hashim dilaporkan berkata kontroversi mengenai pertukaran mendadak tersebut dianggap selesai setelah surat pelantikan semula Jamry sebagai Pengarah Jaip dikeluarkan semalam.

Pelantikan semula Jamry dibuat selepas Sultan Azlan pada Jumaat lalu menitahkan Mohammad Nizar supaya menarik balik serta-merta arahan pertukaran itu yang dibuat oleh Mohammad Nizar Selasa lalu.

Pada 29 April lalu, Jamry telah diarah bertukar dengan serta-merta oleh kerajaan campuran negeri Perak kerana didakwa tidak boleh memberi kerjasama.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |