+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Tuesday, July 15, 2008

Anwar suspek kes liwat, polis keluar waran tangkap

Mstar Online

15-07-2008 05:07:56 PM
Oleh G. MANIMARAN dan LEE YAN XIU

(Mutakhir) KUALA LUMPUR: Polis telah mengeluarkan waran tangkap ke atas Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim (gambar) yang tidak hadir di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kuala Lumpur petang semalam untuk memberi keterangan berhubung isu liwat.

Malah Anwar juga telah dikategorikan sebagai suspek dalam kes liwat yang melibatkan pembantunya, Mohd Saiful Bukhari Azlan, 23.

Perkara ini diumumkan oleh peguam Anwar, Sankara Nair pada sidang media kira-kira pukul 3:30 petang di rumah Anwar di sini.

Ia merupakan sidang akhbar ketiga diadakan Sankara hari ini.

Jika ditangkap sama ada hari ini atau esok, Anwar boleh ditahan reman dan didakwa.

Sebelum sidang akhbar ketiga Sankara itu, Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah, Datuk Mohd Bakri Zinin pula berkata, Anwar diberi tempoh sehingga pukul 2 petang esok untuk hadir ke IPK Kuala Lumpur untuk memberi keterangan berhubung kes liwat.

Beliau memberi amaran jika arahan itu diingkari, polis akan mengambil tindakan undang-undang termasuk menahan bekas Timbalan Perdana Menteri itu.

Ketika ditemui wartawan, Bakri berkata, tindakan undang-undang juga akan dikenakan terhadap sesiapa yang cuba menghalang tugas polis daripada menahan Anwar nanti.

Ketika ditanya sama ada Anwar boleh ditahan polis bila-bila masa daripada sekarang, Sankara berkata, polis mempunyai kuasa untuk berbuat demikian walaupun persetujuan telah dicapai bagi membolehkan bekas Timbalan Perdana Menteri menemui polis esok.

Pukul 9 malam ini, Anwar akan menghadiri debat anjuran Agendadaily mengenai kenaikan harga minyak di Menara Dewan Bahasa. Menurut Ketua Pengarang Agendadaily, Rosli Ismail debat itu akan dilangsungkan seperti dirancang dan tiada perubahan sehingga 4.30 petang tadi.

Jika suspek, Anwar boleh disiasat mengikut Sekyen 377 Kanun Keseksaan.

Sepasukan lapan orang peguam telah dibentuk untuk membela Anwar jika beliau dihadapkan di mahkamah berhubung kes berkenaan, kata Sankara.

Pada dua sidang akhbar selang beberapa minit tengah hari tadi di pejabatnya di Mont Kiara dekat sini, Sankara memberitahu, Anwar menemui polis petang esok berdasarkan persetujuan terbaru yang dicapai lewat petang semalam.

Berdasarkan persetujuan itu Anwar telah menyatakan kesediaan untuk hadir di IPK Kuala Lumpur pukul 10.30 pagi Khamis ini.

Bagaimanapun Sankara menerima panggilan polis tengah hari tadi mengarahkan Anwar hadir di IPK Kuala Lumpur pukul 2 petang esok.

Pada sidang media di kediaman Anwar petang ini, Sankara memberitahu beliau menerima surat yang difakskan pada pukul 1.08 tengah hari tadi, yang ditandatangani Ketua Bahagian Siasatan Jenayah Ibu Pejabat Polis Daerah Brickfields, DSP Jude Pereira bahawa Anwar dikehendaki hadir di IPK KL pada pukul 2 petang esok dan terus berjumpa pegawai penyiasat iaitu Pereira.

"Saya menerima surat daripada polis selepas mengadakan sidang akhbar tengah hari ini, saya telah diminta oleh DSP Jude pada pukul 7.10 petang semalam untuk membawa anak guaman saya, Anwar pada 17 Julai iaitu Khamis ini.

"Bagaimanapun ketika saya mengadakan sidang akhbar saya menerima panggilan daripada polis, pegawai yang sama supaya membawa Anwar esok, sehari lebih awal tanpa memberikan sebarang alasan bagi perubahan itu dan beliau mengatakan ada waran tangkap dikeluarkan," katanya.

Kata Sankara, surat itu juga memaklumkan waran tangkap ke atas Anwar juga telah dikeluarkan.

Sankara menambah, bahasa yang digunakan dalam surat tersebut agak mengelirukan kerana ia bukan sahaja mengatakan Anwar diperlukan untuk membantu siasatan, malah waran tangkap ke atasnya juga telah dikeluarkan.

"Saya baru sahaja menghubungi Jude untuk mengesahkan sama ada anak guaman saya (Anwar) akan menjadi saksi atau apa. Jawapan beliau ialah beliau (Anwar) adalah suspek (dalam kes liwat).

"Dan saya bertanya lagi sama ada beliau boleh ditahan, beliau mengatakan bahawa beliau (Anwar) boleh ditangkap. Itu yang diperkatakan oleh beliau (Jude) dan saya tidak boleh berkata lebih daripada itu," katanya dan menambah, pihaknya bersedia menghadapi sebarang kemungkinan.

Sankara mengulangi Anwar akan berada di IPK Kuala Lumpur petang esok.

"Anwar akan berada di IPK Kuala Lumpur pukul 2 petang esok, dan beliau juga akan memberikan kenyataan kepada Badan Pencegah Rasuah pukul 10.30 pagi esok berhubung laporan yang dibuat (di IPK Selangor pada 1 Julai lalu terhadap Peguam Negara dan Ketua Polis Negara)," katanya lag

1 comments:

Unknown said...

Ada baiknya DSAI memberikan kerjasama beliau. Tak payah lah lagi dengan drama-drama sensasi beliau ni.
Pergi je beri keterangan. Jangan nak beri banyak alasan pula.
Hari tu dah umumkan kat satu Malaysia yang memang tak bersalah..

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |