+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Tuesday, July 15, 2008

Hubungan 'dingin' PAS-KeADILan kecewakan rakyat

Harakahdaily

Maulana Purnama

Tue | Jul 15, 08 | 6:36:54 am MYT

Suasana hubungan dingin antara PAS dan KeADILan walaupun dapat difahami tetapi mengecewakan rakyat. Siapakah rakyat yang dikecewakan itu? Bukan saja mereka yang menyokong Pakatan Rakyat dan mengundi pembangkang semasa pilihan raya 8 Mac lalu. Rakyat yang tidak menyokong Pakatan Rakyat juga kecewa dengan pertembungan antara KeADILan dan PAS.

Ini kerana rakyat mahukan kerajaan yang berfungsi untuk rakyat. Pilihan raya sudah berlalu dan kerajaan sudah pun dibentuk. Apa yang diharapkan oleh rakyat adalah kestabilan di mana segala janji pilihan raya dapat ditunaikan dengan sebaik mungkin. Bukan saja Barisan Nasional harus tunaikan jani pilihan raya mereka di peringkat persekutuan dan negeri-negeri yang dikuasainya, tetapiu juga kerajaan-kerajaan Pakatan Rakyat di lima buah negeri.

Tidak kiralah sama ada PAS yang menguasai Kelantan dan Kedah, Atau DAP yang menguasai Pulau Pinang dan Perak, ataupun KeADILan di Selangor tetapi kesemuanya adalah kerajaan-kerajaan Pakatan Rakyat yang menjanjikan harapan baru kepada rakyat.

Maka kunci kestabilan politik di negara ini ialah hubungan baik antara PAS dan KeADILan, diikuti pulka hubungan baik antara ketiga-tiga parti Pakatan Rakyat iaitu PAS, KeADILan dan DAP. Bukan itu saja, BN dan Pakatan Rakyat juga mesti kerjasama dalam kedudukan masing-masing dalam hubungan antara kerajaan persekutuan dan negeri.

Perhatian parti-parti politik baik dalam Pakatan Rakyat mahupun BN mestilah kepada rakyat, yan g mahu hidup selesa dan bahagia di bumi bertuah di Malaysia . Jangan adanya mana-mana ahli parti politik tidak kira dari mana mensia-siakan harapan reakyat. Berpolitik secara keterlaluan dengan meletakkan kuasa sebagai rebutan adalah sesuatu pengkhianatan kepada rakyat.

Dalam hal ini, Pakatan Rakyat memikul amanah yang lebih besar daripada BN kerana mereka berjuang atas nama rakyat. Bukan saja Pakatan Rakyat itu membawa nama rakyat, tetapi sememangnya ideologi Pakatan reakyatr adalah berorientasikan rakyat dan bukannya atas kepentingan kumpulan-kumpulan politik semata-mata.

Perbezaan besar antara BN dengan Pakatan Rakyat ialah kedudukan parti di dalamnya. Kalau BN , ia didominasi oleh UMNO dan ia melayani hegemoni Umno itu sendiri. Malah bukannya Umno, tetapi kumpulan yang menguasai Umno, Tetapi tidak bagi Pakatan Rakyat. Semua parti di dalamnya adalah setaraf. Tidak ada yang dominant atau mempunyai hegemoni walaupun kedudukan keruisi masing-masing adalah berbeza.

Bukan saja PAS, KeADILan dan DAP setaraf, tetapi parti-parti lain yang bertanding di bawah lambang KeADILan seperti Parti Sosialis Malaysia (PSM) dan Parti Demokratik MNalaysoa (MDP) adalah berdiri setaraf. Semua ahli politik Paklatan Rakyat mewakili semua parti yang berada di dalamnya. Mereka berdiri mewakili kesemua rakyat. Justeru, tidaka da seorang ketua parti yang boleh dikatakan mengetuai Pakatan Rakyat. Anwar Ibrahim juga bukannya ketua bagi Pakatan Rakyat walaupun parti-parti di dalamnya menerima beliau sebagai calon Perdana Menteri.

Justeru diingat, semua ketua parti Pakatan Rakyat adalah setaraf. Baik Wan Azizah Ismail, Abdul Hadi Awang, Lim Guan Eng mahupun Nasir Hashim dan Wee Chee Keong. Walaupun Anwar disebut sebagai ketua umum atau de facto leader KeADILan tetapi secara rasmi presiden adalah Wan Azizah.

Pakatan Rakyat digerakkan melalui idealisme rakyat untuk menolak amalan politik BN yang dilihat sebagai tidak memenuhi aspirasi rakyat. Kepimpinannya pua dilakukan secara kolektif atau bersama, tidak ada sesiapa yang lebih. Justeru, mana-mana pemimpin yang cuba mendominasi Pakatan Rakyat tidak akan berhasil kerana yang memimpin gabungan parti itu ialah rakyat sendiri.

Apa yang jelas rakyat mahukan hubungan baik antara parti-parti Pakatan Rakyat. Sebarang kedinginan apatah lagi ketegangan antara PAS dngan KeADILan, ataupun PAS dengan DAP tidak akan disenangi oleh rakyat, yang akhirnya akan menolak Pakatan Rakyat jika keadaan ini berterusan.

Justeru semua aktivis PAS, KeADILan, DAP, PSM dan MDP wajar sedar bahawa tanggungjawanb mereka adalah keada rakyat dan apa yang rakyat hendak adalah perpaduan lebih kukuh dalam Pakatan Rakyat. Sebarang suara yang memecah belahkan hubungan baik antara parti, apatah lagi sehingga tumbangnya Pakatan rakyat akan dipandang sebagai pengkhianatan kepada aspirasi rakyat.

Selepas kerajaan-kerajaan negeri ditubuhkan, apa yang dioharapkan oleh rakyat adalah Pakatan rakyat dapat berfungsi dengan baik melalui kuasa yang ada. Sememangnya BN melalui kerakjaan persekutaun akjan cuba meminggirkan kerajaan negeri. Tetapi pasti rakyat pun akan sedar perkara ini dan apa yang diperlukan ialah pendedahan bagaimana kerajaan persekutuan cuba pinggirkan kerajaan negeri.

Dalam keadaan tertekan ini, sememangnya dapat dirasakan betapa perlunya Pakatan Rakyat menguasai kerajaan persekutuan. Dari segi politik, tindakan segera untuk mendapatkan kuasda adalah suatu yang bijak. Itulah yang dikehendaki oleh Anwar apabila melakukan rancangan untuk mengajak ahli-ahli BN melompat.

Tetapi adakah perkara ini berpatutan? Perlu diingat bahawa rakyat yang mengundi mereka itu sememangnya memilih BN. Maka adalah suatu pngkhianatan jika mereka melompat parti.

Pengundi tidak mengundi hanya kepada calon tetapi parti. Maka sebarang tidnakan berpolitik harus mengambil kira aspirasi rakyat. - mks._

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |