+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Sunday, August 10, 2008

Anwar akui hadapi laluan sukar untuk menang di Permatang Pauh

Mstar Online

10-08-2008 03:32:13 PM

BUKIT MERTAJAM: Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Seri Anwar Ibrahim (gambar) hari ini mengakui menghadapi laluan sukar untuk memenangi kerusi Parlimen Permatang Pauh pada 26 Ogos ini ekoran pelbagai fitnah yang timbul mengenai dirinya.

Beliau berkata pelbagai fitnah yang dilemparkan terhadapnya itu disebarkan pihak tertentu bagi menggagalkan usahanya memenangi kerusi berkenaan.

"Saya tak jangka ia mudah kerana banyak halangan daripada orang yang menentang kita. Saya berasa sedikit sukar kerana fitnah akan bertambah dan rasuah juga akan bertambah.

"Tapi saya yakin kerana nampak sokongan rakyat bertambah baik dan mudahmudahan kita akan menang," katanya dalam ucapan ringkas kepada kirakira 200 penyokongnya selepas menunaikan solat hajat di Masjid Nadhoh di sini hari ini.

Solat hajat itu, yang turut disertai isterinya, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail dan Naib Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali, diadakan pada pukul 9 pagi ini bagi mendoakan kemenangan beliau pada pilihan raya kecil itu kelak.

Anwar, yang juga bekas timbalan perdana menteri, mendakwa PKR melalui pengalaman sukar ketika menghadapi pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri di Ijok berikutan adanya pengaruh wang untuk meraih undi.

Pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh diadakan berikutan tindakan Dr. Wan Azizah, yang juga Presiden PKR mengosongkannya bagi memberi laluan kepada suaminya untuk bertanding semula kerusi itu.

Anwar pernah mewakili kerusi itu sebagai wakil Barisan Nasional (BN) mulai 1982 sehingga terpaksa melepaskannya kerana dikenakan tindakan mahkamah kerana kesalahan rasuah dan liwat pada 1999.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan 16 Ogos sebagai tarikh penamaan calon manakala 26 Ogos sebagai hari pengundian.

Pada pilihan raya umum 8 Mac lalu, Dr. Wan Azizah menang dengan majoriti 13,398 menewaskan calon BN Datuk Pirdaus Ismail.

Sementara itu semasa berceramah pada satu majlis di sini malam tadi, Anwar secara tidak rasmi memulakan kempen pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh dengan membuat janji bertemakan "Agenda Permatang Pauh".

Anwar berkata, jika Pakatan Rakyat berjaya menubuhkan kerajaan pusat dan beliau terpilih menjadi "perdana menteri", agenda Permatang Pauh adalah agenda pembangunan rakyat iaitu menurunkan harga minyak sebanyak 70 sen, menurunkan harga barang dan membasmi kemiskinan.

"Pilihan raya di Permatang Pauh ini ialah pilihan raya agenda Permatang Pauh... kita tidak mahu sentuh manamana isu peribadi walaupun mereka (BN) lanyak (hentam) saya," kata beliau.

Sambil mempertahankan tindakan Dr. Wan Azizah yang mengosongkan kerusi itu dan dikatakan mengkhianati rakyat Permatang Pauh yang mengundi beliau, Anwar berkata tindakan isterinya ialah untuk menunaikan janji kepada rakyat di situ.

"Pada pilihan raya lepas Azizah (Wan Azizah) telah berjanji kepada rakyat Permatang Pauh untuk memberi laluan kepada saya jika beliau menang dan sekarang ini beliau telah menunaikan janjinya", kata beliau. BERNAMA


  • PAS gerak jentera bantu Anwar
  • Mahathir: BN tiada calon 'istimewa' hadapi Anwar
  • BN sedia kempen 'khas' pilihan raya kecil?
  • 1 comments:

    Unknown said...

    Anwar hadapi laluan sukar?

    rasanya Anwar tiada masalah untuk menang di Permatang Pauh.cuma tak tentu lagi sama ada undian yang diterima nanti lebih atau kurang dari undian terhadap Wan Azizah pada pru yang lepas.

    dan kini pula didedah pula oleh Nik Aziz bahawa ada yang "dengki" terhadap Anwar.mungkin yang Nik Aziz maksudkan datang dari kalangan mereka diPakatan Rakyat.

    Carian dalam Tau Takpe

    masukkan je apa-apa yg nak dicari

    Tau takpe

    Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

    - OrangKita (OK) -

    Video mesti tengok!!!

    | Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |