+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Sunday, August 10, 2008

Mampukah Anwar membuat 'come-back'?

KLpos


Cetak E-mail
Oleh Hafizah Kamarudin, Bernama
Khamis, 07 Ogos 2008



SUDAH hampir sedekad Datuk Seri Anwar Ibrahim melepaskan kerusi Parlimen Permatang Pauh setelah disabitkan kesalahan rasuah pada 1999, dan setahun kemudian kesalahan liwat.

Selepas dibebaskan pada 2 September, 2004 bila panel tiga hakim dari Mahkamah Persekutuan membatalkan sabitan liwat terhadap beliau, dan melayakkannya bertanding dalam pilihan pada April tahun ini, Anwar sekurang-kurangnya memutuskan untuk kembali ke kerusi Permatang Pauh yang dipegang oleh isterinya Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail untuk beliau selama beberapa tahun ini.

Pada 29 Mac 1982, Anwar mengejutkan penyokongnya, bila beliau mengubah haluan dari seorang yang 'anti-establishment', menjadi anggota Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (Umno) yang dipimpin oleh Tun Dr Mahathir Mohamad, Perdana Menteri Malaysia ketika itu.
Dilahirkan di Cherok Tok Kun, Bukit Mertajam pada 10 Ogos 1947, pengasas Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) dan bekas Presiden Persatuan Bahasa Melayu Universiti Malaya ini merupakan seorang pemimpin belia yang aktif dan punya semangat berontak pada zaman remajanya.

Pada 1974 semasa tunjuk perasaan pelajar di jalan raya beliau ditangkap dan dipenjarakan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) selama 20 bulan.

Pada 29 Mac 1982, Anwar mengejutkan penyokongnya, bila beliau mengubah haluan dari seorang yang 'anti-establishment', menjadi anggota Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (Umno) yang dipimpin oleh Tun Dr Mahathir Mohamad, Perdana Menteri Malaysia ketika itu.

Dari tarikh itu, karier politik beliau meningkat mendadak.

Beliau dipilih sebagai calon Barisan Nasional (BN) bagi Permatang Pauh pada pilihan raya umum April 1982, dan sebagai orang baru dalam politik, beliau menewaskan calon penyandang dari PAS Zabidi Ali dengan majoriti 14,352 undi, dan sebulan kemudian Dr Mahathir, melantik beliau sebagai seorang timbalan menteri di Jabatan Perdana Menteri.

Umno Bahagian Permatang Pauh memilih beliau sebagai ketua mereka, dan dalam pemilihan parti pada tahun yang sama, beliau menewaskan Suhaimi Kamaruddin dengan 10 undi untuk jawatan Ketua Pemuda Umno.

Lima tahun sebagai ketua Pemuda Umno, Anwar bertanding untuk jawatan lebih besar dalam parti - untuk satu dari tiga jawatan Naib Presiden, dan meraih tiga undi terbesar.

Beliau mendapat 850 undi dan pada 1993, beliau memenangi jawatan Timbalan Presiden parti bila penyandang Tun Ghafar Baba enggan mempertahankan jawatannya dalam pemilihan parti pada Oktober.

Hampir tiada yang menyekat beliau dalam mengejar kerjaya politiknya. Selepas setahun menjadi timbalan menteri, Anwar dinaikkan taraf ke menteri penuh.

Beliau dilantik sebagai Menteri Kebudayaan, Beliau dan Sukan, kemudian pada 1984 sebagai Menteri Pertanian, Menteri Pelajaran (1986), Menteri Kewangan (1991) dan pada 1993 beliau memenangi jawatan Timbalan Presiden Umno tanpa bertanding, dengan itu secara automatik dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri.

Beliau mengekalkan jawatan Timbalan Presiden Umno tanpa bertanding pada pemilihan parti pada 1996 dan pada Mei 1997, beliau memangku jawatan Presiden parti semasa Dr Mahathir bercuti dua bulan.

Bagaimanapun, setahun kemudian pada 3 September, beliau disingkirkan dari Umno oleh Majlis Tertinggi parti selepas beliau tidak mempertahankan dirinya dari dakwaan rasuah dan liwat selepas peluang luas diberikan kepadanya untuk memberi penjelasan.

Dengan penyingkiran itu, beliau menjadi anggota bebas Parlimen. Pada pilihan raya umum 1999 ketika beliau disabitkan kesalahan rasuah dan dipenjara lima tahun, Wan Azizah, yang membentuk Parti Keadilan Nasional, bertanding bagi kerusi itu dan memenanginya setelah menewaskan calon BN Datuk Ibrahim Saad.

Wan Azizah, yang menjadi ahli politik atas desakan keadaan mempertahankan kerusi tersebut dalam tiga pilihan raya umum lepas.

Pada 31 Julai, beliau melepaskan kerusi itu bagi memberi laluan kepada Anwar, yang kini menghadapi tuduhan liwat oleh bekas pembantunya Mohd Saiful Bukhari Azlan, bertanding.

Dengan kesnya kini dibawa ke mahkamah, Anwar berdepan dengan tugas cukup berat untuk menarik pengundi dalam pilihan raya kecil ini.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |