+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Sunday, August 10, 2008

Menteri: Forum dihenti elak ketegangan

Malaysiakini

Aug 9, 08 2:46pm

Forum "Memeluk Islam" anjuran Majlis Peguam yang berlangsung di ibunegara hari ini terpaksa ditamatkan lebih awal bagi mengelak timbulnya keadaan tegang dan suasana tidak terkawal, kata Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Syed Hamid Albar.

syed hamid albar 02Katanya, polis menasihatkan penganjur supaya menamatkan lebih awal forum itu bagi mengelak sebarang ketegangan berikutan jumlah orang ramai yang mengadakan demonstrasi di luar pejabat Majlis Peguam, tempat berlangsungnya forum itu, terus bertambah.

"Kita tidak mahu perasaan marah itu membawa kesan yang di luar dugaan. Setakat ini saya tidak menerima laporan tentang ancaman keselamatan atau gangguan terhadap ketenteraman awam secara keseluruhan.

"Pihak polis telah bertindak dengan baik untuk mengawal keadaan," katanya kepada pemberita di Kota Tinggi hari ini, demikian menurut laporan Bernama.

Syed Hamid berkata sensitiviti orang lain perlu dihormati walaupun negara ini mengamalkan kebebasan bersuara.

convertion forum protest 090807 big crowdForum yang mendapat bantahan keras dari pelbagai pihak dan pertubuhan itu, bermula sebagaimana dijadualkan pada jam 9 pagi, tetapi ditamatkan satu jam kemudian selepas dinasihatkan oleh polis. Forum itu dijadual tamat pada jam 1.30 tengah hari.

Presiden Majlis Peguam Datuk S Ambiga yang mengumumkan penamatan forum tersebut pada 10 pagi berkata, polis telah menasihatkan agar forum itu ditamatkan lebih awal.

Harap 'terima mesej'

Syed Hamid berkata, beliau berharap Majlis Peguam menerima mesej yang mahu disampaikan bahawa "ada perkara yang tidak boleh dibincangkan secara terbuka, malahan diadakan di tempat persendirian."

Beliau berkata, kes yang melibatkan seseorang memeluk agama Islam boleh dirujuk ke mahkamah untuk penyelesaian.

Mengenai desakan sesetengah pihak yang mahukan kerajaan menggunakan Akta Hasutan dan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) terhadap Majlis Peguam, beliau berkata, kerajaan tidak mahu menggunakan pendekatan undang-undang pencegahan dengan sewenangnya.

bar council islamic forum controversy inccident 090808 03Katanya, kerajaan hanya akan bertindak menggunakan akta-akta pencegahan sedia ada, jika selepas siasatan menunjukkan terdapat keperluan untuk menggunakannya.

"Kita cukup berhati-hati untuk menggunakan akta pencegahan, tetapi dalam masa yang sama, kita perlu memastikan ketenteraman awam dan kepentingan negara tidak terganggu dan tergugat," katanya.

Beliau meminta golongan terpelajar seperti Majlis Peguam agar mengambil pendekatan berhati-hati dalam membincangkan itu tertentu seperti isu agama supaya tiada keperluan bagi kerajaan menggunakan Akta Hasutan dan ISA bagi membendung keadaan.

Syed Hamid turut meminta umat Islam negara ini tidak mengambil langkah berdiam diri, tetapi sebaliknya perlu menyuarakan pendapat tentang sesuatu isu yang menyentuh kepentingan mereka.

1 comments:

Anonymous said...

Get great web traffic using superb xrumer blast today. We can post your marketing message up to 10K forums around the web, get insane amount of backlinks and large online web traffic in shortest time. Most affordable and most powerful service for web traffic and backlinks in the world!!!!
Price just from $29 your post will be published up to 100000 forums worldwide your website will get insatnt traffic and massive increase in rankings just after few days or weeks. Order now:
[url=http://xrumerservice.org]xrumer service[/url]

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |