+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Thursday, September 25, 2008

Eksklusif: Perlanggaran LRT, Siasatan Yang Rapi Perlu Untuk Kenal Pasti Insiden Yang Terjadi !!

pahangdaily

Berita perlanggaran yang menyebabkan kira-kira 100 penumpang terkandas gara-gara dua buah tren Transit Aliran Ringan (LRT) aliran Sri Petaling, berlanggar berhampiran stesen Bukit Jalil petang tadi sungguh memeranjatkan semua. Ramai yang terkejut dan tergaman mendengar berita ini. Apakah LRT sudah tidak selamat lagi untuk dinaiki. Mujurlah tiada mangsa yang terkorban dalam perlanggaran tersebut. Apakah ertinya semua ini?. Mengapakah ini terjadi tatkala kurang sebulan yang lalu Perdana Menteri Pak Lah Badawi baru sahaja menaiki kenderaan tersebut. Mungkin ini semua adalah takdir, tetapi harus diingat perjalanan LRT adalah terkawal dan menggunakan sistem berkomputer. Maka itu, bagaimana perlanggaran ini boleh terjadi? Siapakah yang harus dipersalahkan dalam soal ini. Apakah ini bermakna satu lagi "dana yang besar" akan dicurahkan kepada pihak terbabit untuk memperbaiki sistem laluan LRT. Maka untung berganda-gandalah syarikat pengendali sistem LRT berkenaan. Bukankah, syarikat terbabit pernah dikaitkan dengan kaum keluarga Pak Lah sendiri iaitu Scomi Group melalui anak syarikatnya iaitu Scomi Engineering.

Siasatan yang rapi harus dijalankan sama ada perlanggaran ini berlaku kerana kesilapan pemandu atau sistem komputer berkenaan. Atau, apakah ianya sengaja dirancang bagi mewujudkan satu tindakan "tegas" dan pengeluaran dana baru kepada syarikat terbabit untuk melaksanakan proses pembaikpulih dan penambahbaika. Apapun kita amat bimbang dengan senario yang berlaku ini. Insiden ini boleh menyebabkan pengguna mulai gusar untuk menaiki LRT lagi selepas ini. Mungkin mereka akan kembali menggunakan kenderaan masing-masing, yang akhirnya akan menimbulkan kesesakan yang lebih dasyat di ibukota Kuala Lumpur.

[Mujurlah kejadian ini tidak berlaku sebulan yang lalu iaitu ketika Pak Lah mengadakan lawatan dan menaiki LRT secara tergempar. Jika tidak maka lebih cepatlah perubahan kerajaan akan berlaku. Hikmah disebalik kejadian ini ialah sememangnya Pak Lah dan Najib sudah tidak sehaluan lagi kini. Biarpun mereka menolak dakwaan ini, namun semua orang tahu yang Pak Lah akan dicabar untuk jawatan Presiden UMNO dalam pemilihan parti itu. Apakah Pak lah akan gagal memperolehi kuota yang cukup? Segalanya akan terjawab tidak lama lagi. LRT mereka sudah tidak sehaluan lagi kini. Perlanggaran boleh berlaku bila-bila masa sahaja kini]

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |