+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Thursday, May 15, 2008

Air percuma di Selangor bukan pembaziran: Khalid

Sinar Harian

KUALA LUMPUR - Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menyangkal dakwaan Barisan Nasional yang menganggap pemberian air percuma sebanyak 20 meter padu oleh kerajaan Selangor kepada rakyat sebagai satu pembaziran.

Ahli Parlimen Bandar Tun Razak itu menegaskan kesediaan memberi air secara percuma, adalah salah satu usaha kebajikan kepada rakyat dan bukannya suatu pembaziran. Beliau berkata demikian sewaktu menyampaikan perbahasan titah Yang di-Pertuan Agong di Dewan Rakyat semalam.

Dalam sesi soal jawab di Dewan Rakyat itu Ahli Parlimen, Ahmad Maslan (BN - Pontian) dan Mohd Puad Zarkashi (BN - Batu Pahat) mempertikaikan tindakan Khalid dan menganggap pemberian air secara percuma sebagai satu pembaziran.

Khalid menyifatkan tindakan sebilangan Ahli Parlimen itu seolah-olah mencemburui kemudahan yang diberikan oleh kerajaan PRkepada penduduk Selangor

“Mungkin ramai kerajaan lain yang ‘cemburu’ dengan kebajikan yang diberikan kerajaan Selangor, tetapi kita telah menggunakan mekanisme harga untuk mengurangkan pembaziran.

“Mekanisme harga telah menekankan penggunaan 20 meter padu yang pertama yang dikenakan harga 50 sen dan meter padu yang kedua yang dibuat dalam bil air Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) yang menunjukkan harga dinaikkan kepada RM1.03. Manakala jika penggunaan melebihi meter padu kedua, harganya akan tetap dinaikka

“Jika mereka menggunakan air melebihi meter padu pertama, harga yang akan dikenakan dua kali ganda. Oleh itu menerusi mekanisma harga dan pemberian percuma ini ia melatih masyarakat supaya berjimat-cermat dan menggunakan air dengan sebaik-baiknya,” kata Khalid.

Menurut beliau tindakan kerajaan negeri itu juga boleh menjadi satu pengajaran kepada negeri-negeri lain dan diharap mereka mencontohinya.

Sementara itu, sewaktu Khalid menyampaikan perbahasan, Ahmad dan Mohd Puad kelihatan bangun beberapa kali untuk memberi penjelasan tetapi tidak dibenarkan kerana tempoh perbahasan hanya 15 minit kepada setiap Ahli Parlimen.

Khalid menyangkal kenyataan Ahmad bahawa pemberian air percuma adalah rasuah PR kepada rakyat Selangor.

“YB Pontian boleh menulis surat kepada Badan Perhubungan Umno Selangor mengenai kenyataaanya itu. Sekiranya ada di kalangan Umno tidak berminat untuk mendapatkan bekalan air percuma, mereka boleh menghantar surat kepada saya memaklumkan tidak berminat untuk mendapatkan bekalan air percuma.

“Pihak saya telah menyediakan satu sistem bagi mengasingkan data mereka yang tidak berminat untuk mendapatkan bekalan air percuma. Sekiranya terdapat pihak yang tidak berminat termasuk Umno untuk mendapatkan bekalan air percuma, duit tersebut akan salurkan untuk pembangunan sekolah agama rakyat dan sekolah rendah jenis kebangsaan,” katanya.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |