+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Thursday, May 15, 2008

Koleksi Video - Pita Lingam (terjemahan Bahasa Melayu)

Terjemahan skandal bekas Ketua Hakim Negara (Tun Fairuz).-Pita Lingam

lihat video asal di sini.



"Ketua Hakim (Dzaiddin) mengatakan yang beliau adalah saudara kepada Agong sekarang (Sultan Sirajuddin, Raja Perlis), maka beliau mahu kekal sehingga 68 (tahun). Jadi saya maklumkan kepada Tengku Adnan, semalam saya ada jumpa Tengku. Tengku maklumkan yang PM (Mahathir) begitu marah kepadanya, PM kata, tidak masalah untuk melantik Datuk sebagai pemangku, err...sahkan jawatan sebagai Presiden Mahkamah Rayuan, dan bersungguh untuk pastikan Tan Sri Mokhtar sebagai Ketua Hakim Malaya. Ah, kita pastikan ianya sulit.

Saya sedang bekerja keras untuk tujuan itu. Kemudian, ada sepucuk surat, menurut Tengku, saya akan menemui Tengku esok, ada sepucuk surat telah dihantar kepada Ketua Hakim, maksud saya Tan Sri Dzaiddin, yang mengatakan Datuk Heliliah, Datuk Ramli dan Datuk Ma'roop dilantik sebagai hakim, dan beliau menolak Datuk Andrew Chui dan Zainuddin Ismail. Ini kerana Zainuddin Ismail 'mengganggu' perlantikan Datuk dan Tan Sri Mokhtar. Dan Datuk juga perlu menulis surat dalam tempoh 5 minggu disahkan sebagai hakim.

Memo kita, saya akan bincang dengan Tun Eusoff Chin dan kita akan serahkan memo yang sama kepada PM. Saya cuma mahu dapatkan satu salinan surat untuk pastikan yang perkara ini akan disahkan kelak. Kemudian Tan Sri Dzaiddin sebut bahawa beliau akan menyokong 6 orang untuk Mahkamah Rayuan, tetapi sehingga ke hari ini, surat tersebut masih tidak sampai ke tangan PM. Saya faham yang di bawah perlembagaan untuk hakim, semuanya merupakan tugas Datuk untuk menghantar (surat) tersebut, tetapi kita tidak perlu ketengahkan isu tersebut sekarang. Ok. Sebenarnya saya telah berpesan kepada Tengku Adnan untuk maklumkan kepada PM, untuk berjumpa dengan Datuk.

Saya akan aturkan supaya Tengku Adnan akan hubungi Datuk secara terus, dan apabila saya dapat nombor telefon Datuk, saya akan minta Tengku untuk menghubungi Datuk terus untuk Datuk berjumpa dengan PM lah. Sebab sangat penting untuk kita pastikan ada 'pemain utama' di situ. Datuk tahu tak yang masalah sama dihadapi oleh Tun Eusoff Chin cuba lakukan semua ini tetapi beliau 'kehilangan askar'. Beliau tak dapat lakukan kerana ramai yang datang dari kem berlainan. Masa itu, kurang nasib baik kerana Tun Daim telah lakukan sabotaj. Kadang-kadang Tan Sri Vincent sebut, sebahagian daripada masa mereka hanya bercakap soal kehakiman dari melakukan kerja.

Tetapi jika saya tidak laksanakan bahagian ini, kerja saya akan jadi sia-sia. Sekarang dia (Dzaiddin) dah lantik 6 orang hakim Mahkamah Rayuan, jadi dia boleh letakkan orang-orangnya sebeum dia bersara. Saya akan dapatkan Tengku Adnan untuk aturkan dengan PM untuk hubungi Datuk dan Tan Sri Vincent Tan, untuk PM hubungi Datuk. Satu hari saya datang ke rumah Vincent Tan, saya marah beliau pada malam saya dirumahnya. Saya cakap," kalau awak tak lakukan, siapa yang akan buat?'. Semua orang-orang ini, Tun Eusoff Chin, Datuk Ahmad Fairuz, Tan Sri Zainon semuanya berebutkan jawatan tersebut. Kemudian beliau hubungi Tengku Adnan, beliau cakap,'Saya bukan Perdana Menteri Malaysia lah!'. Saya cakap,' tak apa, tak apa. Kalau Tengku tidak cakap dengan saya, Tengku cakap dengan PM lagi esok pagi untuk lantik Datuk Ahmad Fairuz sebagai Ketua Hakim Malaya".

Dan keesokkan paginya Tengku berjumpa PM dan hubungi saya balik pada pukul 9.30 pagim, dan beliau maklumkan bahawa PM telah bersetuju. Jadi orang tua, dia dah berusia 76 tahun, dia 'dibisik ' di mana-mana, dan kalau kita tak 'bisik' sama, dia kan dipengaruhi oleh pihak lain. Tapi sekarang PM begitu teliti kerana setiap kali beliau perolehi surat daripada Tan Sri Dzaiddin, beliau akan hubungi Tengku Adnan dan maklumkan ' bincang dengan Vincent, datang dan bincang .' Walaupun saya kenal PM, saya adalah pengamal guaman. Pendapat saya...akan melalui mereka, akan melalui mereka lah. Oh dan kemudian Dzaiddin akan hubungi dan beritahu mereka yang Datuk berjumpa dengan PM dan Datuk jadikan ini isu besar. Oh ya, saya terfikir begitu juga.

Sekarang saya bercakap dengan Raja Aziz ada bercakap dengan peguam saya Thayalan, dan seorang peguam lagi, Ailan di Mahkamah Tinggi, mereka ada kes satu sama lain. Jadi Thayalan dan Ailan bertanya kepada Raja Aziz. Bagaimana keadaan Tan Sri Wan Adnan? Raka Aziz bilang Wan Adnan sudah nazak. Tetapi Datuk tahu apa perkara yang mengejutkan yang Raja Aziz beritahu? Datuk Fairus sudah jadi Ketua Hakim Malaya. Dia mendahului semua orang dalam tempoh 3 bulan, dia (Fairuz) akan menjadi Preiden Hakim Mahkamah Rayuan, dan dalam tempoh 6 bulan dia akan jadi Ketua Hakim. Raja Aziz bilang beliau tak akan terima kejutan ini. Dia cakap lah. Ha! nampaknya mereka akan atur satu kempen untuk jatuhkan Datuk. Tetapi Datuk perlu senyap, jangan cakap apa-apa. Walaupun ditanya oleh wartawan, Datuk sekadar cakap, "saya serahkan kepada tuhan," Cukup! Itu jawapan yang terbaik yang Datuk boleh bagi.

Saya juga akan minta Tan Sri untuk ingatkan PM untuk anugerahkan gelaran Tan Sri tahun ini (kepada Datuk). Datuk tahu ini akan naikkan imej Datuk. Jangan risau, kita akan aturkan semua ini. Jika Tan Sri Vincent dan Tengku Adnan mahu jumpa Datuk secara sulit- saya yakin mereka akan jumpa. Saya akan hubungi Datuk. Kita akan aturkan secara sulit, di kawasan yang bebas.

Tidak. Jangan risau Datuk. Saya tahu bagaimana Datuk sengsara demi Tun Eusoff Chin. Dan Tun sebut Datuk Ahmad Fairuz adalah 110%. Kita mahu pastikan orang kita ada di sana untuk kebaikan PM dan negara. Bukan untuk kepentingan kita. Bukan untuk kepentingan kita. Kita mahu pastikan yang Negara diutamakan dengan baik.

Datuk terlalu sengsara, sudah banyak yang Datuk telah lakukan, termasuk petisyen pilihanraya, Wee Choo Keong, semuanya lah. Takkan ada sesiapa yang boleh lakukan semua ini.

Kita bersungguh-sungguh dengan perkara ini. Dan Datuk, sekiranya Tan Sri Vincent dan Tengku Adnan mahu bertemu dengan Datuk. Saya akan aturkan di tempat yang sulit."

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |