+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Thursday, May 15, 2008

Bernas Kata Kekurangan Beras Dalam Negara 'Disengajakan'

Bernama

KUALA LUMPUR, 14 Mei (Bernama) -- Padiberas Nasional Berhad (Bernas) hari Rabu berkata masalah kekurangan bekalan beras di dalam negara sekarang adalah "disengajakan".

Bernas, badan induk yang mengawal industri beras Malaysia, berkata antara sebab bagi kekurangan itu ialah kawalan yang dilakukan oleh pihak tertentu yang mahu mengaut keuntungan daripada kenaikan harga beras antarabangsa dengan hanya menawarkan beras SST (Super Special Tempatan) daripada gred S15 (yang mengandungi 15 peratus beras hancur).

Kenaikan harga beras antarabangsa juga menyebabkan pengilang tempatan membuat spekulasi bahawa harga beras tempatan juga akan naik, dengan itu mewujudkan persaingan untuk memperoleh padi.

Harga padi di Selangor kini sekitar RM1,000 satu tan metrik.

"Sebenarnya tiada kekurangan bekalan beras di dalam negara kerana pengeluaran padi tempatan kekal stabil dan Bernas telah mengimport lebih banyak iaitu kira-kira 221,421 tan metrik dari Januari hingga April tahun ini," kata seorang pegawai Beras pada taklimat kepada media. Kekurangan beras gred S15 yang lebih murah berlaku kerana hanya Bernas mengeluarkan dan mengawal harga gred S15.

"Secara keseluruhannya, kenaikan harga beras gred lain membawa kepada peningkatan permintaan bagi gred beras yang harganya dikawal. Pengeluar mee hoon dan produk berasaskan beras yang lain juga bertukar menggunakan gred beras yang harganya dikawal kerana lebih murah," katanya.

Sementara itu, Pengarah Urusan Bernas Bakry Hamzah berkata disebalik kenaikan harga beras antarabangsa (yang kini kira-kira US$1,000 atau RM3,240 bagi satu tan metrik), Bernas masih menjualnya pada harga RM1,450 satu tan metrik kepada pemborong.

Walaupun keadaan itu menyebabkan kerugian, syarikat akan mengekalkan harga rendah supaya harga runcit tempatan tidak terjejas teruk oleh pergerakan harga di pasaran antarabangsa.

Katanya Bernas mampu berbuat demikian kerana ia membuat belian hadapan dan mengekalkan stok lebih daripada cukup. Bakry berkata keputusan kerajaan untuk membenarkan harga beras import diapungkan dalam pasaran tempatan akan membolehkan syarikat itu mendapatkan semula keuntungan.

Malahan dengan langkah itu, beliau yakin Bernas masih dapat menjual beras import kepada pemborong di bawah harga pasaran.

Bakry berharap pengilang swasta akan membantu memastikan bekalan mencukupi di pasaran untuk membantu menstabilkan keadaan.

Beliau juga menyambut baik langkah kerajaan untuk mencapai tahap sara diri yang lebih baik daripada 72 peratus sekarang kepada 86 peratus pada 2010 dan berharap satu hari nanti Malaysia mampu mencapai tahap sara diri 100 peratus dalam pengeluaran beras.

Katanya Bernas mungkin terbabit dalam penanaman padi di masa depan.

-- BERNAMA


0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |