+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Thursday, May 15, 2008

Mad Said Tak Tahu Kenapa Kos Menaiktaraf LTSM Menjadi RM 530 Juta

Buletin Online


PDF Cetak E-mail
Ditulis oleh SM Noor
Thursday, 15 May 2008

The image “http://buletinonline.net/images/berita5/airportrunaways.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.

Menteri Besar Terengganu, Dato’ Mad Said tidak tahu dan mempersoalkan mengapakah kos menaiktaraf landasan terbang Lapangan Terbang Sultan Mahmud (LTSM) menjadi RM 530 juta

Beliau berkata pada awal perbincangan dengan pihak Jabatan Kerja Raya (JKR) kos tersebut adalah RM 300 juta sekiranya landasan tersebut dipanjangkan di daratan dan sekiranya landasan terbang dipanjangkan kearah laut, kos menjadi lebih murah kira-kira RM 200 juta.

”Dalam perbincangan pada awal tahun lalu, diberitahu kos tersebut meningkat kepada RM 250 juta,

“kita (kerajaan negeri) menerima dan bersetuju dengan kos tersebut,
”tiba-tiba dua bulan yang lalu diberitahu bahawa kos tersebut menjadi RM 530 juta.” kata Mad Said.

Beliau berkata sekiranya projek tersebut diputuskan oleh kerajaan negeri kemungkinan ia boleh dikurangkan dan kos menjadi lebih murah, namun ia diluar kuasa kerajaan negeri kerana projek tersebut dilaksanakan oleh kerajaan pusat.

Mad Said mengatakan demikian apabila ditanya oleh pengacara didalam rancangan Bersama Menteri yang disiarkan oleh RTM malam ini.

Sehubungan dengan itu, menurut beliau, itulah antara sebab-sebabnya mengapa tuntutan royalti minyak supaya kembali kepada kerajaan Terengganu dibuat.

Beliau menegaskan bahawa tuntutan royalti yang sedang dibuat akan diselesaikan melalui rundingan dengan pihak kerajaan pusat.

“Sebenarnya 10% yang dibayar oleh Petronas, 5% diberikan kepada kerajaan pusat dan 5% kepada kerajaan negeri,
”InsyaAllah saya akan berunding dengan Perdana Menteri dan menyelesaikan tuntutan ini dengan sebaik-baiknya.” jelas Mad Said.

Berkaitan dengan isu Monsoon Cup, beliau telah menerima makluman dari pengendali sukan tersebut T-Best yang mengatakan bahawa penganjuran perlumbaan perahu layar tersebut adalah RM 20 juta setahun.

Makluman ini berbeza dengan penjelasan Exco Belia dan Sukan Negeri, Rahin Said yang menjelaskan dalam Sidang DUN baru-baru ini, bahawa kerajaan mengadakan perbelanjaan RM 4 juta setahun untuk penganjuran tersebut.

Apabila pengacara menegur bahawa kos RM 20 juta setahun bagi menganjurkan Monsoon Cup juga adalah banyak, Mad Said memberi respon ia akan menjadi lebih murah sekiranya dianjurkan sendiri oleh kerajaan negeri.

Menjawab satu cadangan yang dihantar melalui SMS oleh Wan dari Kerteh, supaya pembinaan masjid dihentikan kerana masjid yang sedia ada tidak cukup imam dan bilal, Mad Said menyatakan pembinaan masjid tidak akan dihentikan walaupun negeri Terengganu kekurangan Imam dan Bilal.

”Perlantikan Imam dab bilal akan dibuat dari masa ke semasa, kita sedang membuat temuduga untuk menambahkan imam dan bilal,
”kita rasakan memang ada juga masalah dari segi pengisian Imam dan Bilal apatah lagi yang melibatkan masjid-masjid mukim dan juga masjid-masjid kerajaan,” tambah beliau

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |