+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Saturday, June 7, 2008

Minyak naik: Hapuskan tol dan cukai jalan

Harakahdaily

Ustaz Idris Ahmad

Fri | Jun 06, 08 | 12:38:05 pm MYT

Hairan bin ajaib, Malaysia negara pengeluar minyak tetapi minyak mahal dan harganya naik lagi. Sepatutnya apabila harga minyak dunia mahal, sudah tentu pendapatan negara juga bertambah.

Tetapi kerajaan umum mengenai subsidi sampai RM45 billion. Jangan umumkan subsidi sahaja, kena umum juga jumlah pendapatan negara dengan kenaikan harga minyak dunia.

Di Brunei, harga minyak seliter hanya RM1.20 berbanding dengan Malaysia RM2.73. Jangan banding harga minyak kita dengan Singapura dan Thailand kerana mereka bukan negara pengeluar minyak. Jangan banding antara epal dengan oren.

Kerajaan kena memikirkan bahawa rakyat jelata hari ini makin tertekan. Tidak habis dengan isu kenaikan harga beras yang dulu berharga RM9.00 untuk 5 kilo kini meningkat sampai RM17.00. Inilah negaraku sekarang di bawah pemerintahan BN.

Sekarang rakyat Malaysia bermimpi ngeri pula apabila mendengar pengumuman kenaikan harga minyak petrol (80 sen) dan diesel (RM1). Cuba bayangkan apa yang akan terjadi dengan kenaikan harga barang kepada rakyat. Pak Menteri tidak kisah kerana mereka dapat elaun RM56 ribu sebulan. Minyak tol semua rakyat tanggung. Apa yang terjadi kepada rakyat bawahan?

Mungkin ada rakyat yang jahil akan mengatakan mereka tidak ada apa-apa kesan kerana tidak ada kereta dan tidak menggunakan tol. Tetapi mereka kena sedar walaupun tidak berkereta namun mereka membeli keperluan dapur dan barang makanan. Semuanya melalui jalan tol dan menggunakan petrol. Segala bebanan tol dan petrol akan ditanggung oleh pengguna. Kalau dulu kita boleh beli sayur sawi sekilo RM2.00 sekarang sudah meningkat kepada RM3.00 sekilo.

Saya mengharapkan supaya kerajaan kena menghapuskan tol dan hapuskan cukai jalan. Biarlah pendekatan yang hendak dibuat mesti menyeluruh bukan pendekatan serpihan.

Laporan Utusan Online 28 Mei 2008 menyatakan bahawa PLUS untung RM384 juta utuk suku tahun pertama (Januari-Mac 2008) sedangkan dalam tempoh yang sama tahun 2007 ia hanya untung RM265.870 juta. Setiap tahun syarikat konsesi lebuhraya buat duit, tapi perjalanan kadang-kadang terpaksa lambat juga terutama waktu perayaan dan ketika membayar tol.

Walaupun jalan sesak, PLUS tidak pernah menunaikan tanggung jawab sosial dengan memberikan diskaun kepada pengguna. Apa yang berlaku saban tahun tol akan naik dan tidak pernah turun macam umur manusia yang tidak pernah turun.

Rasional cukai jalan dihapuskan adalah supaya mereka yang menggunakan pengangkutan awam ke tempat kerja dengan meninggalkan kereta di rumah tidak perlu membayar cukai jalan. Sekarang walaupun menggunakan pengangkutan awam, mereka tetap dikenakan cukai jalan sama ada kereta mereka dipandu atau tidak. Kebanyakan keluarga yang berada di negara ini yang mempunyai pendapatan yang tetap memiliki sekurang-kurangnya sebuah kereta.

Pengusaha bas juga sudah menuntut tambang dinaikkan sehingga 100 peratus. Rakyat negara ini pastinya tertekan kerana memikirkan taraf hidup yang semakin meningkat dari semasa ke semasa.

Jika pemimpin pada hari ini tidak boleh memikirkan kebaikan untuk rakyat, sila turun dengan cara terhormat. Beri peluang kepada Pakatan Rakyat pula untuk memimpin negara.

Ya Allah! Selamatkan negara dari pemimpin yang rakus dan mengkhianat amanah rakyat. - tajdid

Nota: Ustaz Idris Ahmad ialah Setiausaha Majlis Syura Ulama PAS Pusat

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |