+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Saturday, June 7, 2008

Keahlian ketua Gerakan WP digantung

Malaysiakini

Jun 6, 08 3:16pm

Gerakan menggantung keahlian pengerusinya di Wilayah Persekutuan, Dr Tan Kee Kwong sementara menunggu tindakan disiplin diambil kerana menerima jawatan yang ditawarkan oleh kerajaan Selangor.

Setiausaha agung Gerakan, Datuk Chia Kwang Chye berkata, ia diputuskan oleh jawatankuasa kerja pusat yang bermesyuarat malam Rabu lalu.

tan kee kwong"Mengikut artikel 17 (perlembagaan parti), beliau (Tan) juga diminta memberi sebab mengapa tidak patut disingkirkan daripada Gerakan.

"Beliau diberi tempoh satu (1) minggu untuk menjawabnya," kata Chia dalam satu kenyataan hari ini.

Sasaran kritik

"Jawatankuasa pusat telah membincangkan beberapa faktor secara mendalam sebelum membuat keputusan tersebut," katanya.

Chia berkata, sebagai ahli jawatankuasa pusat, Tan sendiri sepatutnya sedar pendirian parti yang tidak akan bertolak ansur dengan pemimpin atau ahli yang menerima tawaran memegang jawatan dalam kerajaan negeri Pakatan Rakyat.

Baru-baru ini, Tan menjadi sasaran kritikan pemimpin Gerakan dab juga BN apabila menerima tawaran kerajaan Selangor untuk mengetuai sebuah badan petugas mengenai hal-ehwal tanah.

Chia berkata, Tan telah menerima tawaran tersebut tanpa terlebih dahulu berbincang atau memaklumkannya kepada pucuk pimpinan Gerakan, malah rakan-rakan senegeri dengannya.

Katanya, parti juga tidak dapat menerima alasan-alasan yang diberikan oleh Tan untuk menerima tawaran tersebut.

Susulan penerimaan tawaran tersebut, timbalan perdana menteri dan timbalan pengerusi BN Datuk Seri Najib Razak menggesa Tan supaya keluar daripada Gerakan.

Chia juga berkata, parti juga memandang berat tindakan Tan yang mengkritik pucuk pimpinan sebelum dan selepas menerima tawaran tersebut.

Rosak imej parti

Menurutnya, kenyataan Tan kepada media selepas menerima jawatan tersebut juga berniat untuk merosakkan imej parti itu.

"Ekoran sikap dan pendekatan negatif Tan, maka jawatankuasa pusat memutuskan bahawa tindakan disiplin akan diambil terhadapnya mengikut Artikel 17 perlembagaan parti.

"Oleh itu, keahliannya dalam Gerakan telah digantung dan (Tan) telah diminta memberi sebab-sebab mengapa dia tidak harus dipecat dari Gerakan," katanya.

Sebelumnya pemimpin parti itu Datuk Lee Kah Choon, juga bekas timbalan setiausaha agung, turut menerima jawatan yang ditawarkan oleh Pulau Pinang, sebuah lagi kerajaan Pakatan Rakyat.

Beliau menerima jawatan di Perbadanan Kemajuan Pulau Pinang dan InvestPenang.

Tan digugurkan daripada bertanding mempertahankan kerusi parlimen Segambut dalam pilihanraya umum 8 Mac lalu -- kerusi itu pernah disandangnya selama beberapa penggal.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |