+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Saturday, June 7, 2008

Pandu 80kmj cara jimat guna petrol

Berita Harian

Oleh Haika Khazi

Kelajuan lebih 100kmj tingkat guna bahan api


PUTRAJAYA: Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (Miros) menasihati orang ramai supaya memandu kenderaan pada kelajuan antara 80 hingga 100 kilometer sejam (kmj) bagi menjimatkan penggunaan petrol atau diesel berikutan peningkatan harga bahan api itu sejak kelmarin.

Pengarah Pusat Penyelidikan Biomekanikal dan Keselamatan Kenderaan, Prof Madya Dr Wong Shaw Voon, berkata kajian Miros mendapati pemanduan pada kelajuan kurang 100 kmj dapat mengurangkan pembakaran bahan api. Beliau berkata, ia juga bertepatan kemampuan sebenar enjin kenderaan penumpang biasa pada masa ini, terutama kereta nasional seperti Proton dan Perodua dan ia sudah terbukti menjimatkan di Amerika Syarikat.

"Walaupun had laju di beberapa lebuh raya ditetapkan 110 kmj, pemanduan pada kelajuan itu meningkatkan penggunaan bahan api," katanya.

Pemandu juga dinasihatkan tidak membrek secara mengejut atau memecut secara tiba-tiba kerana ia meningkatkan penggunaan bahan api selain mengancam keselamatan pengguna jalan raya lain.

"Apabila kenderaan diperlahankan, pemandu perlu menekan semula minyak dan ini menyebabkan kenderaan memerlukan banyak tenaga dan membakar lebih banyak bahan api," katanya.

Wong turut menasihatkan bakal pembeli kenderaan melakukan kajian terlebih dulu, terutama aspek teknikal dan penggunaan bahan api.

Katanya, tanggapan umum bahawa kereta mewah lebih banyak menggunakan bahan api adalah tidak benar kerana kebanyakan kenderaan berkenaan dilengkapi ciri penjimatan minyak dan keselamatan tinggi.

"Sesetengah kenderaan kini dilengkapi kemudahan canggih dan boleh memberikan panduan kepada pemandu mengenai cara pemanduan terbaik dan kelajuan yang mampu menjimatkan pengguna bahan api," katanya.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |