+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Friday, April 4, 2008

Kenapa tahan Hindraf, Umno bebas?

Malaysiakini

Apr 3, 08 12:12pm

Jika lima pemimpin Barisan Bertindak Hak-hak Hindu (Hindraf) mengancam keselamatan negara kerana menganjurkan demonstrasi, kenapa pemimpin Umno yang menunjuk perasaan dibiarkan tanpa tindakan?

Demikian pertanyaan yang diungkit parti Gerakan Wilayah Persekutuan berhubung sikap terbaru Kementerian Dalam Negeri yang enggan membebaskan pemimpin Hindraf walaupun MIC sendiri kini menggesa kelima-limanya dibebaskan.

"Malah, demonstrasi di Komtar (Pulau Pinang) itu berasaskan sentimen perkauman dan boleh membangkitkan isu-isu perkauman," kata penolong setiausaha Gerakan Wilayah Persekutuan, K K Supramaniam dalam satu kenyataan.

"Datuk Seri Hamid Albar tidak boleh terus menahan mereka bawah ISA apabila tidak lagi wujud ancaman keselamatan.

"Banyak parti politik dan badan bukan kerajaan menggesa kelima-lima mereka dibebaskan tetapi hanya kerajaan yang berdegil mempertahankan penahanan mereka atas sebab keselamatan."

penang komtar umno protest 140308 angerSupramaniam merujuk tunjuk perasaan besar yang diadakan di kaki bangunan kompleks kerajaan negeri Pulau Pinang anjuran Umno bagi membantah kenyataan ketua menteri baru, Lim Guan Eng, berhubung isu Dasar Ekonomi Baru (DEB).

Demonstrasi 14 Mac itu diketuai tokoh-tokoh Umno negeri, antaranya bekas timbalan ketua menteri Datuk Seri Abdul Rashid Abdullah, setiausaha perhubungan Umno negeri Datuk Azhar Ibrahim, wakil rakyat Sungai Dua - Datuk Jasmin Mohamed, dan ketua bahagian Bukit Mertajam, Datuk Musa Sheikh Fadzir.

Mengulas gesaan presiden MIC Datuk Seri S. Samy Vellu hujung minggu lalu, Syed Hamid berkata bekas menteri itu berhak menyuarakan apa yang diperjuangkan oleh partinya.

"Tugas saya ialah menentukan apa juga isu yang dibuat, bukan satu keputusan berasaskan keputusan saya, tetapi berasaskan proses-proses yang diiktiraf undang-undang dalam menentukan keselamatan dan ketenteraman awam sentiasa terjamin," kata Syed Hamid awal minggu ini.

bm lima tahanan hindrafSamy Vellu menggesa semua pemimpin Hindraf dibebaskan - dua daripadanya wajar dibebaskan lebih awal atas alasan R. Kenghadaran mengalami sakit teruk dan M. Manoharan menang sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Selangor dalam pilihanraya 8 Mac.

Bekas menteri kerja raya itu juga berkata dua lagi ketua Hindraf wajar dibebaskan - V. Ganabatirau dan K. Vasantha Kumar - kerana "pembabitan mereka tidak begitu mendalam" dalam demonstrasi besar di Kuala Lumpur 25 Nov lepas.

P. Uthayakumar, seorang peguam dan aktivis sosial masyarakat India, pemimpin Hindraf yang kini meringkuk di kem tahanan Kamunting di Taiping.

Pemimpin Gerakan Wilayah Persekutuan itu, dalam kenyataannya semalam, kelima-lima pemipin Hindraf itu pernah cuba bertemu dan berbincang dengan Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi "tetapi tidak dipedulikan atau ditonjolkan sebagai (pihak) yang tidak relevan, bebal dan tersisih."

"Apa lagi yang seseorang boleh buat jika dilayan sebegitu rupa?" kata Supramaniam.

"Sekarang, majoriti rakyat Malaysia, termasuk parti-parti politik telah menggesa lima pemimpin itu dibebaskan. Orang ramai kini sudah kecewa atas penangguhan pembebasan mereka."

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |